ICA får pris av FN för projektet Klimaträtt

FN meddelar idag att ICA får pris för projektet Klimaträtt. Priset kommer att delas ut på FN:s klimatkonferens i mitten av november i  Marrakesh. Klimaträtt har hjälpt och inspirerat människor i ett flerfamiljshus i Uppsala att på ett enkelt sätt minska sin klimatpåverkan.

Klimaträtt får utmärkelsen med motiveringen att det är ett av de mest innovativa och skalbara, globala exemplen på vad företag gör för att adressera och skapa lösningar för en minskad klimatpåverkan. ICA och Klimaträtt var en av vinnarna i kategorin Informations- och kommunikationsteknologi. Totalt utses tretton vinnare globalt i olika kategorier.

-  Det är en stor ära att FN uppmärksammar och lyfter fram Klimaträtt-projektet som en förebild globalt sett. Genom att utveckla innovativa sätt att underlätta för kunderna att göra hållbara val i sin vardag kan vi på ICA göra en stor insats, säger Per Strömberg, vd ICA Gruppen.

Sekretariatet för Förenta Nationernas ramkonvention om klimatförändringar står bakom utmärkelsen genom sitt initiativ “Momentum for Change”. Priset kommer att delas ut på FNs klimatkonferens (COP22) i Marrakesh, Marocko i mitten av november.

-  Det här känns fantastiskt. Den här utmärkelsen är ytterligare ett bevis på hur spännande och intressant det här projektet är. Klimaträtt resulterade i att deltagarna i projektet i snitt minskade sitt klimatavtryck med 31 procent. Om alla svenskar skulle uppnå lika stora utsläppsminskningar så skulle det motsvara hälften av Sveriges mål för minskade utsläpp till 2020, säger Kerstin Lindvall, chef corporate responsibility ICA Sverige.

Om Klimaträtt
Klimaträtt har hjälpt och inspirerat människor i flerfamiljshuset i Uppsala att på ett enkelt sätt minska sin klimatpåverkan genom praktiska verktyg i vardagen. Med hjälp av en app, som omräknar testdeltagarnas olika inköp till koldioxidutsläpp, har deltagarna fått möjlighet att mäta och minska sin klimatpåverkan sedan april 2015. Med Klimaträttappen har de boende haft möjlighet att mäta sin dagliga klimatpåverkan inom mat, boende, transport och övrig konsumtion. Bakom Klimaträtt står ICA och Uppsalahem som initiativtagare samt WWF/Världsnaturfonden, Chalmers, ICA Banken, ICA Supermarket Torgkassen, Sunfleet, UL, Automile, Uppsala kommun och Energimolnet som samarbetspartner. VINNOVA är med och finansierar utvecklingen av appen i projektet Klimaträtt genom sitt program för testbäddar inom miljöteknikområdet.

Om Momentum for change
Sekretariatet för Förenta Nationernas ramkonvention om klimatförändringar står bakom utmärkelsen genom sitt initiativ “Momentum for Change”. Momentum for change samarbetar med the World Economic Forum Global Project on Climate Change och the Global e-Sustainability Initiative.

ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52