ICA Fastigheter har slutfört markbyte med Stockholm stad

Den 12 juni slutförde ICA Fastigheter markbyte med Stockholm stad där ICA Fastigheter avyttrar mark för 843 Mkr och samtidigt förvärvar mark för 371 Mkr med en netto kassaflödeseffekt på 472 Mkr.

ICA Fastigheter tecknade under 2013 ett markanvisnings- och intentionsavtal avseende fastighetsreglering med Stockholm stad avseende avyttring och förvärv av mark i Årsta. Intentionsavtalet innebär att ICA Fastigheter förvärvar tillskottsmark i anslutning till Postgården 1 samt avyttrar mark inom Postgården 1 till Stockholms Stad.

ICA Fastigheter planerar för livsmedelshandel i bottenvåning samt 300 bostäder ovanpå butiken genom en tredimensionell fastighetsbildning. Bostadsprojektet drivs genom ett Joint Venture tillsammans med bostadsutvecklarbolaget Nordr.

- Vi är väldigt glada över att nu äntligen kunna ta nästa steg i utvecklingen av den nya ICA-butiken med intilliggande handel och service. Butiken kommer utgöra hjärtat i den nya stadsdelen i Årsta och kommer bli ett viktigt nav och en trygg mötesplats för boende och besökare, säger Jan-Erik Hellman, vd ICA Fastigheter.

I och med transaktionen uppstår en reavinst på preliminärt drygt 500 Mkr som kommer att redovisas som jämförelsestörande post i koncernens rörelseresultat för andra kvartalet 2024. Transaktionen är skattepliktig och kommer att påverka skattekostnaden för 2024 och betald skatt för 2025.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se