ICA gruppen - rapportering enligt IFRS 16 Leasingavtal

Från och med 1 januari 2019 rapporterar ICA gruppen i enlighet med IFRS 16 Leasingavtal, vilket innebär en stor förändring i koncernens finansiella rapporter. ICA Gruppen publicerar därför idag, på hemsidan, 2018 års rapporterade siffror omräknade enligt IFRS 16, i syfte att underlätta historiska jämförelser när kvartalsrapporter publiceras under 2019. Ingen omräkning av rapportering före 2018 kommer att ske.

Införandet av IFRS 16 har en stor effekt på ICA Gruppens finansiella rapporter. För att underlätta jämförelsen har ICA Gruppen som ett komplement till presentationen av de formella jämförelsevärdena för 2018 även valt att presentera 2018 omräknat för IFRS 16. Omräkningen av 2018 har skett som om IFRS 16 hade börjat tillämpas den 1 januari 2018 med de då gällande leasingavtalen. Nyckeltal för 2018 som baseras på rullande 12 månader presenteras endast för helår 2018 då 2017 ej är omräknat för IFRS 16. Segmenten inom ICA Gruppen kommer fortsatt att rapportera all hyra som operationell lease. Segmentsrapporteringen för 2019 är därmed oförändrad jämfört med 2018.

Mer information om IFRS16 finns på ICA Gruppens hemsida – www.icagruppen.se – i årsredovisning 2018 under not 1 Redovisningsprinciper och allmän information.

Rapport för första kvartalet 2019 publiceras den 3 maj 2019.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52

ICA Gruppen AB (publ) är ett ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. I koncernen ingår även Hemtex. För mer information se icagruppen.se