ICA Gruppen emitterar gröna obligationer

ICA Gruppen har framgångsrikt genomfört sin andra gröna obligationsemission om totalt 2 Mdkr under bolagets svenska MTN-program.

Emissionen möttes av stort intresse och orderboken uppgick till nära 2,9 Mdkr. Obligationerna om 500 Mkr respektive 1,5 Mdkr löper på 3 respektive 5,5 år, båda med rörlig ränta och den längre löptiden även med fast ränta.

Detta är ICA Gruppens andra obligationsemission under ramverket för grön finansiering (Green Finance Framework), framtaget i enlighet med ICMA Green Bond Principles. Ramverket är granskat av CICERO Shades of Green, nu del av S&P Global, med rankingen Medium Green samt Governance-betyget Excellent. I och med dagens emission har ICA Gruppen sammanlagt givit ut 5,5Mdkr i gröna obligationer.

För 2023 rapporterade ICA Gruppen en grön projektportfölj om 7,7 miljarder kronor, varav 3,5 miljarder finansierats med gröna obligationer. Portföljen fördelar sig som 42 procent gröna byggnader, 39 procent cirkulära produkter och/eller produkter anpassade till cirkulär ekonomi, 18 procent gröna transporter och 1 procent förnybar energi. ICA Gruppen rapporterade även undvikta ton CO2 som den gröna projektportföljen bidragit med.

− ICA Gruppens ambitiösa hållbarhetsmål är centrala för vår framgång, och vi är stolta över de utsläppsminskningar som vår gröna projektportfölj bidrar till. Det fortsatt stora intresset för våra gröna obligationer ser jag som en tydlig bekräftelse på det värde vi levererar, säger Kerstin Lindvall, direktör corporate responsibility på ICA Gruppen.

Danske Bank och DNB agerade Joint Bookrunners för emissionen. Obligationerna kommer att noteras på Nasdaq OMX Stockholm

MTN-programmet, gröna ramverket och senaste återrapporteringen, såväl som second opinion från CICERO finns att tillgå på ICA Gruppens hemsida, Grön finansiering.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se

ICA Gruppen AB (publ) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster, ICA Försäkring och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. ICA Gruppen omsatte 2023 cirka 148 miljarder kronor. För mer information se icagruppen.se