ICA Gruppen förvärvar Apotek Hjärtat AB

ICA Gruppen har tecknat avtal med Altor Fund III om att förvärva Apotek Hjärtat AB, Sveriges största privatägda apotekskedja, för 5,7 miljarder kronor på skuldfri bas. Genom förvärvet blir ICA Gruppen den näst största aktören på den svenska apoteksmarknaden. Affären skapar utvecklings-möjligheter i en intressant och viktig bransch och möjliggör synergier med övrig verksamhet inom ICA. Förvärvet bedöms bidra positivt till ICA Gruppens nettoresultat per aktie under 2015, före förvärvsberoende engångskostnader.

”Vi har sedan etableringen av Cura apoteket 2010 framgångsrikt drivit apotek som har både hög kvalitet och är omtyckta av kunderna. Med förvärvet av Apotek Hjärtat, ett välskött företag med ett starkt varumärke, tar vi den satsningen vidare och ser samtidigt stora möjligheteter till utveckling och synergier. Vi kan nu ge kunderna ett ännu bättre erbjudande inom läkemedel, hälsa och välbefinnande, med höga krav på säker och effektiv läkemedelshantering. Affären är bra för såväl ICAs och Apotek Hjärtats kunder som ICA Gruppens aktieägare”, säger ICA Gruppens Vd Per Strömberg.

Apotek Hjärtat och Cura apoteket omsätter tillsammans drygt 11 miljarder kronor, varav cirka 3 miljarder kronor i egenvård. Tillsammans blir bolagen näst störst på den svenska marknaden med cirka 30 procents marknadsandel.

Förvärvet bedöms skapa årliga kostnadssynergier för ICA Gruppen på cirka 80 Mkr från 2019. Synergierna uppstår främst inom centrala omkostnader, inköp och logistik. Se vidare nedan under Finansiell effekt av förvärvet.

Dessutom ser ICA Gruppen möjligheter till ytterligare värdeskapande genom ett utökat och förbättrat kunderbjudande samt en starkare sortimentsutveckling, marknadsföring och e-handel.

Förvärvet kommer inledningsvis att finansieras genom en kombination av egen kassa och befintliga kreditfaciliteter. Slutförande är villkorat av Konkurrensverkets och Läkemedelsverkets god-kännanden, vilka förväntas erhållas senast i april 2015.

Apotek Hjärtat och Cura apoteket kommer efter transaktionens genomförande att bilda ett gemensamt dotterbolag till ICA Gruppen och rapporteras som ett eget segment. Tilltänkt vd för det nya bolaget är Anders Nyberg, nuvarande vd i Apotek Hjärtat.

ABG Sundal Collier har agerat som finansiell rådgivare och Gernandt & Danielsson har agerat som legal rådgivare till ICA Gruppen i samband med transaktionen.

Press- och analytikermöte
Förvärvet kommer att presenteras i samband med att VD Per Strömberg och CFO Sven Lindskog presenterar delårsrapporten för det tredje kvartalet 2014, onsdagen den 12 november 2014 kl 09.00 på Tändstickspalatset, Västra Trädgårdsgatan 15, Stockholm. Mötet webbsänds och går att följa på www.icagruppen.se/investerare. Det finns också möjlighet att ringa in på +46 8 519 993 55.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0) 10 422 52 52
Investor Relations, Frans Benson, telefon: +46 (8) 561 500 20

Om Apotek Hjärtat
Apotek Hjärtat är Sveriges största privatägda apotekskedja och grundades i samband med omregleringen 2009 då 208 öppenvårdsapotek förvärvades. Verksamheten omfattar cirka 2700 anställda och 306 apotek. Apotek Hjärtats verksamhet utgörs av apotek i form av fysiska apotek, e-handel, slutenvårds- och djurapoteksverksamhet. Apotek Hjärtats nettoomsättning var helåret 2013 8 266 Mkr och för perioden januari-september 2014 var den 7 050. EBITA för 2013 uppgick till 345 Mkr och för perioden januari-september 2014 till 339 Mkr.

Om Cura apoteket
Cura apoteket grundades 2010 av ICA Gruppen och är ICAs egen apotekskedja som finns i anslutning till större ICA-butiker över hela landet. Cura har sedan starten vuxit organiskt och har idag cirka 700 anställda och 65 apotek med en omsättning på cirka 2 000 Mkr i 2014. Verksamheten omfattar öppenvårdsapotek. Cura apoteket främjar hälsa och välmående med tillgänglighet, öppenhet och kompetens, som skapar mervärde för ICA-kunden. Verksamheten fortsätter att expandera kraftigt via nyetableringar. Cura apotekets nettoomsättning var helåret 2013 1 671 Mkr och för perioden januari-september 2014 var den 1 525. EBITA för 2013 uppgick till -32 Mkr och för perioden januari-september 2014 till 12 Mkr.

Finansiell effekt av förvärvet
Den årliga effekten på 80 Mkr från 2019 för ICA Gruppen utgör ett netto mellan kostnadssynergier och royalty enligt nedan.

De totala årliga kostnadssynergierna bedöms uppgå till cirka 100 Mkr från 2016 och till 150 Mkr vid full realisering från 2019. Dessutom ser ICA Gruppen möjligheter för ytterligare värdeskapande genom ett utökat och förbättrat kunderbjudande samt en starkare sortimentsutveckling, marknadsföring och e-handel.

För att fullt ut realisera synergierna är Apotek Hjärtat beroende av ICA Sveriges infrastruktur. Kostnaderna för denna täcks idag, enligt ICAs affärsmodell, av ICA-handlarna. Bland annat får Apotek Hjärtat tillgång till infrastruktur för marknadsföring, IT, CRM-system, logistik samt inköpsvolymer. Från 2016 kommer Apotek Hjärtat därför att bidra till kostnadstäckningen via en omsättningsbaserad royalty. Den bedöms uppgå till 60 Mkr 2016 och 70 Mkr per år från 2019.

Apotek Hjärtat bedöms bidra positivt till ICA Gruppens nettoresultat per aktie under 2015, före förvärvsberoende engångskostnader. Affären enskilt påverkar inte ICA Gruppens målsättning för aktieutdelning. ICA Gruppens finansiella ställning bedöms som fortsatt stark efter transaktionens genomförande.

Informationen är sådan som ICA Gruppen AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande onsdagen den 12 november, 2014, kl 06:55

ICA Gruppen AB (publ) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 300 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge samt de tre baltiska länderna. I koncernen ingår ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter samt ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster till de svenska kunderna. I koncernen ingår även det helägda portföljbolaget inkClub, samt de delägda portföljbolagen Cervera och Hemtex. För mer information se icagruppen.se