ICA Gruppen outsourcar delar av IT-verksamheten till Infosys

ICA Gruppen har beslutat att outsourca delar av sin IT-verksamhet. Förändringen kommer efter omställningskostnader under 2015 att stegvis sänka kostnaderna med cirka 75 Mkr från 2016 (jämfört med 2014). Outsourcingen berör både IT-infrastruktur och applikationsrelaterade områden. Ca 120 personer inom ICA Gruppen och ICA Sverige kommer att erbjudas jobb hos Infosys.

Utöver kostnadsbesparingar förväntas förändringen ge bättre förutsättningar för affärsutvecklingsprojekt inom IT. ICA har sedan tidigare outsourcat delar av IT-verksamheten men genom avtalet med Infosys ökar ICA Gruppen andelen outsourcing från 20 procent till cirka 40 procent.

- Att vi nu skalar upp outsourcingen är ett viktigt steg i utvecklingen av vår IT-verksamhet. Med en kraftfull och duktig IT-partner, som kan vår miljö, skapar vi större flexibilitet vid nya affärskrav, klarar lättare av snabba och stora omställningar och kan bättre stötta affären i deras verksamhetsutveckling, säger Sven Lindskog, CFO ICA Gruppen.

Outsourcingen berör IT Services, inom ICA gruppen, som bland annat levererar IT-infrastruktur och koncerngemensamma IT-tjänster, och VUIT, Verksamhetsutveckling och IT, inom ICA Sverige. ICA-medarbetare som arbetar inom områden som outsourcas kommer erbjudas anställning på Infosys. Infosys kommer även ta över ansvaret för viss verksamhet som idag utförs av konsulter.

Informationen är sådan som ICA Gruppen AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande måndagen den 8 december, 2014, kl 10.05.

ICA Gruppen AB (publ) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 300 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge samt de tre baltiska länderna. I koncernen ingår ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter samt ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster till de svenska kunderna. I koncernen ingår även det helägda portföljbolaget inkClub, samt de delägda portföljbolagen Cervera och Hemtex. För mer information se icagruppen.se