ICA Gruppen presenterar prioriteringar för 2014

ICA Gruppen arrangerar en kapitalmarknadsdag i Stockholm idag, onsdagen den 11 december 2013. På programmet står bland annat en genomgång av den svenska verksamheten och koncernens strategiska prioriteringar för 2014.

VD Per Strömberg konstaterar att ICA Gruppen är på god väg att leverera enligt de prioriteringar som är uppsatta för innevarande år.

”Tillväxten fortsätter i Sverige och Baltikum, andelen egna varumärken ökar, vi har genomfört effektiviseringar i driften och vi har bättre tillvaratagit inköpssynergier. Det känns bra att vi har levererat i våra operativa delar ett år som detta, då vi också framgångsrikt genomfört bildandet av ICA Gruppen. När det gäller vår norska verksamhet kvarstår dock utmaningarna”, säger vd Per Strömberg.

”2014 kommer att bli ett spännande år. Vi kommer bland annat att fortsätta att utveckla vårt lojalitetsprogram, lansera e-handel och stödja kundernas hållbara val. Våra prioriteringar för 2014 syftar till att möjliggöra fortsatt tillväxt och förbättrad lönsamheten”, säger vd Per Strömberg.

ICA Gruppens strategiska prioriteringar för 2014 sammanfattas i tio punkter:

Vända utvecklingen i Norge
Utveckla och nyttja ledande lojalitetsprogram (CRM)
Stärka egna märkesvaror (EMV)
Säkra konkurrenskraftiga priser och prisuppfattning
Genomföra portfölj- och non-foodstrategin
Skapa ledande position inom e-handel
Stärka butiksnätet
Utnyttja inköpssynergier
Införa ICA:s gemensamma värderingar
Stödja kundernas hållbara val

ICA Gruppen har sin kapitalmarknadsdag kl 13-17 onsdag den 11 december 2013 i Spårvagnshallarna i Stockholm. Talare är Per Strömberg, vd ICA Gruppen, Merlin Poljak, tf CFO ICA Gruppen, Anders Svensson, vd ICA Sverige och Liv Forhaug, Direktör Strategi och Affärsutveckling ICA Gruppen.

ICA Gruppens presstelefon, tel. 070-253 66 60

ICA Gruppen AB (publ) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 400 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge, Estland, Lettland och Litauen. I koncernen ingår ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter samt ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster till de svenska kunderna. I koncernen ingår även de helägda portföljbolagen Forma och inkClub, samt de delägda portföljbolagen Cervera, Hemtex och Kjell & Company. För mer information se www.icagruppen.se