ICA Gruppen presenterar strategiska prioriteringar och uppskattad marginaleffekt från online

I dag, den 9 december 2020, arrangerar ICA Gruppen en kapitalmarknadsdag i digitalt format. Under kapitalmarknadsdagen presenteras ICA Gruppens strategiska förflyttningsområden. ICA Gruppen meddelar även att uppstarten av ICA Sveriges nya onlinelösning, som genomförs för att möta den snabba tillväxten online, får en beräknad marginaleffekt om cirka minus 0,1 procent för ICA Sverige under 2021 och mindre än minus 0,1 procent 2022.

De nya marknadsförhållanden som Covid-19-pandemin medfört har inneburit större fokus på prisvärde, nya arbetssätt, tuffare krav på fungerande leverantörskedjor, ett större intresse för hälsa och hållbarhet men framförallt har 2020 utmärkts av en accelererande tillväxt inom online.

För att möta efterfrågan fortsätter ICA Gruppen att satsa inom online. De kommande två åren kommer att innebära flera viktiga steg inom ICA Sveriges e-handel. Ett av dem är plattformsbytet för kunder och butiker och ett annat är uppstarten av det nya högautomatiserade e-handelslagret i Stockholm. De nya onlinelösningarna inom ICA Sverige beräknas få en marginaleffekt om cirka minus 0,1 procent under 2021 och mindre än minus 0,1 procent 2022.

Apotek Hjärtat tar marknadsandelar online och satsar nu på att ytterligare stärka närvaron och skapa en mer lönsam online-affär. Rimi Baltic fortsätter att expandera sitt online-erbjudande som startade i år.

Bolaget meddelar också att investeringsnivån för 2021 bedöms uppgå till 3 500 MSEK, vilket är lägre än årets nivå på cirka 5 000 MSEK. Skillnaden mellan åren beror främst på lägre investeringsnivå i ICA Fastigheter som genomförde ett större förvärv av en lagerfastighet 2020.

ICA Gruppen är finansiellt stark och har en tydlig strategi för framtiden. Det gör företaget väl rustat att möta det nya normala. Under de kommande åren kommer ICA Gruppen att fokusera på ett antal uppdaterade strategiska förflyttningsområden. De fem förflyttningsområden som rör hela, eller stora delar av, koncernen är:

• Stärkt ekosystem kring maten

• Datadriven transformation med stöd av AI/AA

• Transformation för att minska kostnader och bygga nya förmågor

• Klimat bortom neutralitet

• Gör hälsosamma val enklare

Utöver de fem områdena finns ytterligare ett antal förflyttningar som rör respektive bolags specifika verksamheter.

Kapitalmarknadsdagen går att följa via ICA Gruppens hemsida.

Länk till webbsändning

Länk till presentationer