ICA Gruppen publicerar rapport för gröna obligationer

ICA Gruppen emitterade för första gången gröna obligationer i maj 2023 och idag publiceras den första rapporten över hur de 3,5 Mdkr som emissionen uppgick till har allokerats – Green Bond Report 2024. Rapporten visar hur finansieringen av projekt som möjliggjorts genom ICA Gruppens gröna obligationer beräknas ha bidragit till minskade utsläpp av drygt 16 997 ton CO2 under 2023.

Medlen från emissionen har använts till att finansiera projekt inom områden som omfattas av ICA Gruppens Green Finance Framework: gröna byggnader, förnybar energi, gröna transporter samt eko-effektiva produkter inom bolagets sortiment av egna märkesvaror.

− ICA Gruppens gröna obligationer bidrar till att accelerera omställningen av vår verksamhet och till att vi når våra klimatmål. Under året har ICA Gruppen tagit viktiga steg mot klimatneutralitet. För varje miljon investerad i vår gröna obligation minskade utsläppen med 4,86 ton CO2 och bidrog till fortsatt omställning mot hållbara råvaror, säger Kerstin Lindvall, hållbarhetsdirektör ICA Gruppen.

I maj 2023 emitterade ICA Gruppen gröna obligationer med ett totalt nominellt belopp på 3,5 miljarder kronor. Emissionen mötte stark efterfrågan och övertecknades mer än 1,5 gånger. Det var ICA Gruppens första gröna obligationsemission, som skedde i linje med företagets Green Finance Framework, som etablerades under våren 2023.

ICA Gruppen har länge arbetat målinriktat med att minska sin klimatpåverkan, och det gröna ramverket möjliggör gröna finansieringsalternativ för ICA Gruppens fortsatta hållbarhetsarbete.

Rapporten, som endast publiceras på engelska, finns tillgänglig på www.icagruppen.se.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se