ICA Gruppen tar upp lån om 1 Mdr kr

ICA Gruppen AB (publ) har idag tagit upp ett bilateralt lån om totalt 1 miljard kronor med AB Svensk Exportkredit (SEK). Lånet är icke säkerställt och har en löptid på sju år med en fast kupongränta. Förfallodag är den 19 december 2020.

Upplåningen är en del i refinansieringen av det kortfristiga brygglån som ICA Gruppen tecknade i samband med förvärvet av resterande aktier i ICA AB.

– Genom detta lån får vi en förmånlig långfristig finansiering och förlänger samtidigt förfallostrukturen i låneportföljen, säger Merlin Poljak, tf CFO för ICA Gruppen.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: 070 253 66 60

Informationen är sådan som ICA Gruppen AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande tisdagen den 17 december 2013 kl 13:00.

ICA Gruppen AB (publ) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 400 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge, Estland, Lettland och Litauen. I koncernen ingår ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter samt ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster till de svenska kunderna. I koncernen ingår även de helägda portföljbolagen Forma och inkClub, samt de delägda portföljbolagen Cervera, Hemtex och Kjell & Company. För mer information se www.icagruppen.se