ICA Gruppens delårsrapport första kvartalet 2015

Bra inledning på 2015 – ny struktur på plats

Första kvartalet 2015 i sammandrag

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 23 673 Mkr (19 755). Exklusive effekten från förvärvet av Apotek Hjärtat var ökningen 8,7 procent och i lokala valutor var ökningen 7,9 procent
  • Rörelseresultat exklusive engångsposter var 775 Mkr (699). Av resultatökningen på 76 Mkr var 18 Mkr netto effekt från förvärv
  • I rörelseresultat exklusive engångsposter ingår kostnader på 53 Mkr relaterade till förvärv och integration av Apotek Hjärtat
  • Resultat från kvarvarande verksamhet uppgick till 529 Mkr (477)
  • Resultat per aktie i kvarvarande verksamhet var 2,51 (2,39) kr
  • Kassaflöde från kvarvarande löpande verksamhet uppgick till 221 Mkr (201)

Efter kvartalets utgång

• Den 13 april kunde avyttringen av ICA Norge slutföras. Transaktionen innebär en reavinst för ICA Gruppen om cirka 1,2 Mdkr i andra kvartalet 2015
  • Den 22 april fastställde årsstämman styrelsens förslag om en utdelning på 9,50 kr per stamaktie
  • Den 23 april slutfördes avyttringen av Cervera med en mindre reaförlust

Kommentar från ICA Gruppens Vd Per Strömberg:
Inledningen på 2015 var stabil med god tillväxt i såväl försäljning som resultat i Sverige och de baltiska länderna. Att vi dessutom slutligen har stängt affären i Norge och fullt ut kan fokusera på att framgångsrikt integrera Apotek Hjärtat i ICA gruppen förstärker den positiva känslan. Vår nya struktur är nu på plats.

Press- och analytikermöte
Onsdagen den 6 maj 2015 kl 10:00 arrangerar ICA Gruppen ett press- och analytikermöte på Tändstickspalatset, Västra Trädgårdsgatan 15, Stockholm. Vd Per Strömberg och CFO Sven Lindskog presenterar delårsrapporten.

Mötet webbsänds och går att följa på www.icagruppen.se/investerare. Det finns också möjlighet att ringa in på tel. +46 8 566 426 69

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Frans Benson, IR ICA Gruppen, tel. +46 8-561 50 020

Rapportdatum 2015

19 augusti 2015                    Delårsrapport januari–juni 2015

11 november 2015                Delårsrapport januari–september 2015

10 februari 2016                    Delårsrapport januari–december 2015

Informationen är sådan som ICA Gruppen AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande onsdagen den 6 maj, 2015, kl 07.00.

ICA Gruppen AB (publ) är ett ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter samt ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster och sedan januari ingår Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. I koncernen ingår även det helägda portföljbolaget inkClub, samt det delägda portföljbolaget Hemtex. För mer information se icagruppen.se