ICA Gruppens delårsrapport första kvartalet 2018

Bra försäljningstillväxt – omställning driver kostnader

Första kvartalet 2018 i sammandrag

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 27 181 Mkr (25 703), en ökning med 5,8 procent
  • Rörelseresultatet exklusive jämförelsestörande poster var 972 Mkr (996)
  • I rörelseresultatet exkl. jämförelsestörande poster ingår kostnader på 9 Mkr (12) för den tidigare planerade integrationen av förvärvet av IKI i Litauen
  • I föregående års rörelseresultat exkl. jämförelsestörande poster ingick resultat från det under 2017 avyttrade ICA Eiendom i Norge med 14 Mkr
  • Periodens resultat uppgick till 700 Mkr (1 132). I resultatet ingår resultat från avyttringar samt nedskrivning av anläggningstillgångar med netto 0 Mkr (399)
  • Resultat per aktie var 3,46 kr (5,61)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 732 Mkr (-51). Exklusive ICA Banken uppgick kassaflödet till 1 016 Mkr (492)

Händelser efter kvartalets utgång

• Årsstämman fastställde den 12 april styrelsens utdelningsförslag till 11,00 kronor per aktie
  • Fredrik Persson valdes vid årsstämman in som ny ledamot i ICA Gruppens styrelse och ersätter Jan Olofsson som avböjt omval
  • Konkurrensmyndigheten i Litauen stoppar förvärvet av IKI i beslut som meddelas den 18 april

Kommentar från ICA Gruppens Vd Per Strömberg:

”Vår försäljningsutveckling i Sverige är bra under kvartalet och vår e-handel visar mycket god tillväxt. Vi har dock en alltför låg utväxling i resultatet av denna försäljningsökning vilket sammantaget innebär att ICA Sveriges resultat i första kvartalet är något svagare än vad vi räknat med. Övriga verksamheter har i stort utvecklats väl. Trots något svagare resultat fortsätter också detta kvartal vår trend med ett mycket starkt kassaflöde i ICA Gruppen.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Frans Benson, IR Direktör

tel. +46 8-561 500 20

ICA Gruppens presstjänst

Tel +46 10 422 52 52

Press- och analytikermöte

Fredagen den 27 april kl. 10.00 arrangerar ICA Gruppen en telefonkonferens där Vd Per Strömberg och CFO Sven Lindskog presenterar delårsrapporten. Presentationen hålls på engelska och går att följa på www.icagruppen.se/investerare

Det finns också möjlighet att ringa in på tel.

SE +46 8 566 42 508

UK +44 20 3008 9813

16 augusti 2018                    Delårsrapport Kvartal 2

25 oktober 2018                    Delårsrapport Kvartal 3

13 december 2018                Kapitalmarknadsdag

7 februari 2019                     Bokslutskommuniké 2018

Denna information är sådan information som ICA Gruppen AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande fredagen den 27 april 2018, kl 07.00.