ICA Gruppens delårsrapport tredje kvartalet 2022

Utmanande marknadsläge

• Rörelseresultatet för tredje kvartalet 2022 (1 694 MSEK) sjönk med 6,8 % jämfört med tredje kvartalet 2021 (1 818 MSEK).
  • ICA Gruppens omsättning för Q3 ökade med 7,6 % till 34 533 MSEK (32 094 MSEK) drivet av hög inflation.
  • Hög inflation och stigande energikostnader skapar stora utmaningar i alla led.
  • Pressade marginaler i särskilt dagligvaruverksamheten till följd av lägre volymer och högre kostnader. ICA Sveriges marginal för Q3 minskade till 4,7% (5,2%).
  • Halverat resultat och betydande lägre marginal för RIMI Baltikum på grund av inflation och energikostnader på extrema nivåer.
  • Apotek Hjärtat växer snabbare än marknad men lägre resultat och marginal.
  • ICA Banken, inklusive ICA försäkringar, ökade omsättningen och resultatet.
  • Stabilt kvartal för ICA Fastigheter med förbättrad omsättning och resultat.
  • Reavinster från fastighetsavyttringar i Sverige ingår i resultatet om 300 MSEK.

ICA Gruppens Vd Per Strömberg kommenterar:

Vi behöver från ICAs sida jobba hårt på att tillsammans med ICA-handlarna möjliggöra prisvärda och konkurrenskraftiga erbjudanden till våra kunder, för att underlätta vardagen i ett tuffare läge. Arbetet med detta pågår löpande men vi har nu ökat takten väsentligt. Det gäller bland annat hur vi ska driva kampanjer och satsa på våra EMV-produkter. Vårt stammisprogram i Sverige har över fem miljoner medlemmar och med det som bas har vi unika möjligheter att också ta fram breda erbjudanden tvärs verksamheter och kanaler. Vikten av detta blir extra tydligt givet utfallet i tredje kvartalet då våra marginaler i dagligvaruverksamheten var svagare och försäljningstillväxten alltför låg.”

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52
Frans Benson, IR-direktör, telefon: +46 (0)8 561 500 20

Denna information är sådan information som ICA Gruppen AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande torsdagen den 27 oktober 2022, kl 07:00.