ICA Gruppens rapport andra kvartalet 2024

Trenden håller i sig – fler kunder väljer ICA samtidigt som matpriserna har stabiliserats. Kunderna fortsätter också att strömma till Apotek Hjärtat som stärker sin position som Sveriges största apotek.

• Koncernens nettoomsättning ökade med 5,3 procent till 39 826 Mkr jämfört med 2023 (37 823Mkr) för det andra kvartalet och rörelseresultatet ökade till 2 262 Mkr (2 008Mkr).
  • Koncernens resultatförbättring påverkades av en markbytesaffär i Årsta som gav en reavinst på cirka 500 Mkr. Det minskade koncernens låneskuld med ungefär samma belopp.
  • Apotek Hjärtat gör ett mycket bra resultat och stärker sin position som Sveriges största apotek. Apotek Hjärtats försäljning ökade till 5 359 Mkr (4 832Mkr).
  • Trenden att fler kunder väljer att handla på ICA håller i sig, men trots ökad försäljning och att bolaget gjort stora effektiviseringar landade resultatet för ICA Sverige på 925 Mkr (927 Mkr), det vill säga något sämre jämfört med motsvarande kvartal förra året. Rörelseresultatet för ICA Sverige, som säljer varor till ICA-handlarna, har bland annat påverkats av de prisinvesteringar som ICA Sverige har gjort under året.
  • Även Rimi Baltic hade en fortsatt kundtillströmning under kvartalet och ökade därmed sina marknadsandelar. Nettoomsättningen för andra kvartalet blev 5 462 Mkr (5 307 Mkr).
  • ICA Gruppen genomförde också framgångsrikt en grön obligationsemission på totalt 2 Mdkr. Det är den andra gröna emissionen i ordningen.

ICA Gruppens vd Nina Jönsson kommenterar:

Det är med glädje jag kan konstatera att den positiva inledningen på året har hållit i sig med fortsatt ökad tillströmning av kunder till våra matbutiker i både Sverige och Baltikum.  Med fortsatt sjunkande matprisinflation är tillväxten nu helt och hållet driven av högre volymer. Även Apotek Hjärtat fortsätter att ta marknadsandelar och håller i sin fina resultatutveckling. För ICA har tillväxten överstigit marknadens i snart ett år nu. Månad för månad ser vi tydliga resultat av de långsiktiga prissatsningar som genomförts av ICA Sverige och ICA-handlarna. Trots en orolig omvärld har vi sett en stabil prisutveckling under kvartalet. Pris kommer även fortsättningsvis att vara en väldigt viktig faktor för våra kunder och konkurrensen på marknaden är stenhård. Att ligga rätt i pris, men också att tillvarata vår samlade förmåga att skapa attraktiva och relevanta erbjudanden tvärs våra olika verksamheter, tror vi är rätt väg framåt för att hålla i vår goda utveckling.”

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se

Frans Benson, IR-direktör, telefon: +46 (0)8 561 500 57

ICA Gruppen AB (publ) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster, ICA Försäkring och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. ICA Gruppen omsatte 2023 cirka 148 miljarder kronor. För mer information se icagruppen.se.

Denna information är sådan information som ICA Gruppen AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande torsdagen den 15 augusti 2024, kl 07:00.