ICA Gruppens rapport första kvartalet 2024

Fler kunder väljer ICA och Apotek Hjärtat vilket driver volym och förbättrar resultatet

• Hela koncernens nettomsättning ökade med 7,4 procent till 37 150 Mkr jämfört med 2023 (34 605) för det första kvartalet och rörelse och rörelseresultatet ökade till 1 490 Mkr (1 293 Mkr)
  • Koncernens resultatförbättring påverkades av positiva kalendereffekter som skottdagen och en tidig påsk samt att vi redovisade stora engångskostnader motsvarande kvartal föregående år
  • Kvartalet präglades av en stark kundtillströmning vilket innebär ökade marknadsandelar för ICA Sverige. Kunderna handlar också fler varor vid varje köptillfälle vilket sammantaget starkt bidrar till ett förbättrat resultatet för ICA Sverige
  • Rörelsemarginalen för ICA Sverige, som säljer varor till ICA-handlarna, var 3,6% jämfört med 2,7% motsvarande kvartal förra året. Samtidigt har matprisökningarna normaliserats under kvartalet
  • Fler kunder väljer också att handla på Apotek Hjärtat som stärker sin ledande position som Sveriges största apotek ytterligare. Apoteks Hjärtats försäljning ökade till 5 153 Mkr (4 503)
  • Även Rimi Baltic tog marknadsandelar men har ett svagare rörelseresultat än motsvarande kvartal förra året
  • Koncernen har emitterat en obligationsemission på 2 Mdkr

ICA Gruppens Vd Nina Jönsson kommenterar:

”Året har börjat bra med väsentligt lägre matprisinflation och en matprissatsning som nu rullas ut i butik. Det är glädjande att se att kunderna återvänder till ICA samtidigt som antalet varor i korgarna ökar igen – och det syns givetvis i ett starkare resultat, till stor del drivet av just högre volymer. Pris är fortfarande viktigt för våra kunder och därför är det mer aktuellt än någonsin att vi investerar i långsiktigt bättre priser. Flera ICA-butiker, framför allt de större, och Rimi-butikerna påbörjade redan under förra året investeringar i sänkta priser och i mars började utrullningen av den tidigare annonserade prissatsningen i Sverige. Den kommer att ske successivt och ska ge varaktigt lägre prisnivåer – och en bättre prisupplevelse – på viktiga vardagsvaror. Vi har redan nu ett starkt momentum med ökad kundtillströmning och det finns indikationer på att ICA-butikerna nu går starkast på marknaden. En bra start att bygga vidare på.”

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se

Frans Benson, IR-direktör, telefon: +46 (0)8 561 500 57

ICA Gruppen AB (publ) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster, ICA Försäkring och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. ICA Gruppen omsatte 2023 cirka 148 miljarder kronor. För mer information se icagruppen.se.

Denna information är sådan information som ICA Gruppen AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande torsdagen den 25 april 2024, kl 07:00.