ICA Gruppens rapport tredje kvartalet 2023

Prissatsningar börjar ge effekt - förbättrad volymtillväxt och stabilt resultat

• Omsättningen i dagligvaruverksamheten i ICA Sverige ökade med 4,1 % jämfört med samma kvartal 2022 samtidigt som resultatutvecklingen låg still och marginalen sjönk från 4,7 till 4,5 procent.
  • Omsättning för ICA Gruppen som helhet steg i Q3, framförallt drivet av hög inflation, till 36 943 MSEK (34 544 MSEK 2022). Rörelsemarginalen landade på 5,3% (4,9%) och resultatet på 1 815 MSEK (1 629 MSEK).
  • Rimi Baltic levererar ett stabilt resultat men konkurrensen är knivskarp med stort prisfokus i marknaden.
  • Apotek Hjärtat kunde notera den 24 månaden i rad med ökade marknadsandelar. Framförallt uppvisar fysiska apotek en mycket stark utveckling.
  • ICA Banken hade lönsamhetsmässigt sitt starkaste kvartal hittills, mycket drivet av ett bättre räntenetto men också en förhållandevis stabil utveckling av kreditförlusterna.
  • I mitten av oktober avslutade ICA Fastigheter ytterligare en stor transaktion när lagret i Hacksta avyttrades. 1,2 Mdkr frigörs som kommer att sänka vår nettoskuld.
  • Efter kvartalets utgång har vi meddelat att vi kommer att byta e-handelsmodell i Göteborg och därför stänga vårt e-handelslager i Arendal.

ICA Gruppens Vd Nina Jönsson kommenterar:

Under året har vi genomfört en rad åtgärder för att motverka kostnadsinflationen och erbjuda ännu bättre prisvärde till våra kunder. Detta ser vi nu effekterna av. Volymtrenden fortsätter att förbättras under kvartalet och sammantaget har vi ett bra resultat för hela koncernen med positiv utveckling i våra verksamheter. Resultatnivån i ICA Sverige var stabil även om marginalen var något lägre än förra året. Vi har gradvis lanserat vårt strategiska ramverk som vi kallar Ambition 2030 där vi har identifierat fyra kundcentrerade områden som är kopplade till vår övergripande vision ”Vi gör varje dag lite enklare”. De fyra områdena är ”Hitta personliga lösningar”, ”Spara tid & energi”, ”Göra hållbara val” och ”Få värde för pengarna” ” och till dessa har vi kopplat vad vi ser som viktiga möjliggörare; ”Kostnadseffektivitet, ”Ny teknologi och ”Attrahera talanger”. Dessa omfamnar många av de frågor som är viktiga för dagens kunder och där vi kan göra betydande skillnad i vardagen genom att stärka vårt gemensamma erbjudande, tvärs våra verksamheter inom mat, hälsa, bank och försäkring. Vi har spännande år framför oss”.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se

Frans Benson, IR-direktör, telefon: +46 (0)8 561 500 57

ICA Gruppen AB (publ) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster, ICA Försäkring och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. ICA Gruppen omsatte 2022 cirka 136 miljarder kronor. För mer information se icagruppen.se.

Denna information är sådan information som ICA Gruppen AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande torsdagen den 26 oktober 2023, kl 07:00.