ICA Gruppens strategiska prioriteringar 2019

ICA Gruppens styrelse har fastställt företagets strategiska prioriteringar för 2019. Prioriteringarna sätter fokus på vad som är viktigast för verksamheten under det kommande året samt ska bidra till mer samarbete och synergier för ökad tillväxt och lönsamhet.

Koncernstrukturen i ICA Gruppen skapar redan idag skalfördelar och viktiga synergier, till exempel gemensamt lojalitetsprogram, samlokalisering av butiker och apotek, gemensamma inköp och administration. Men digitaliseringen möjliggör även ytterligare synergier inom exempelvis e-handel, kunddata och investeringar i nya teknologier och färdigheter.

ICA Gruppens strategiska prioriteringar för 2019 kan sammanfattas i sju punkter:

• Online: Fortsätta snabb tillväxt, utöka erbjudanden och förstärka leveranser för att vinna e-handeln
  • Butiksnät och butikskoncept: Utveckla vår butiksnäts- och formatstrategi med fokus på convenience, storstad och framtidens stormarknad
  • Personalisering och lojalitet: Skala upp smartare personliga erbjudanden, förbättra lojalitetsprogrammet och lansera nya digitala tjänster i vårt ekosystem
  • Arbetssätt och kompetens: Förbättra och skala upp nya agila arbetssätt och samarbete mellan bolagen samt bygg kritiska kompetenser inom bl.a. IT utveckling och avancerad analys
  • Kärnprocesser: Öka stabilitet och kostnadseffektivitet i våra kärnprocesser med särskilt fokus på logistiken och gemensamma inköp
  • Automation och AI: Utöka processautomation och påbörja AI/Data Science-tester på ett urval användningsområden för ökad effektivitet och optimerade affärsprocesser
  • Klimat och hälsa: Driva vårt hållbarhetsarbete “För en god morgondag” med särskilt fokus på hälsa och klimat