ICA hjälper kunder att välja mer hållbart med ny AI-tjänst

Livsmedelproduktionen står för runt en fjärdedel av den globala klimatpåverkan. Men att veta vilka produkter man ska välja för att handla mer klimatsmart kan vara svårt. Därför lanserar ICA AI-tjänsten Klimatknuffen som ska göra det enklare för fler att välja produkter med lägre klimatavtryck. Tjänsten är ett pilotprojekt som kommer att testas i ICAs e-handel.

Med Klimatknuffen godkänner kunderna själva om de vill få personligt anpassade tips om vilka varor de kan byta i sin e-handelskundkorg för att minska sitt koldioxidavtryck. AI-modellen anpassar förslagen utifrån kundens tidigare köpbeteende och vanor.

−Många av våra kunder är medvetna om att de val de gör i matbutiken påverkar klimatavtrycket, men att välja nya alternativ kan upplevas svårt. Att få personliga förslag på produktbyten med lägre klimatavtryck gör det enklare att göra små förändringar som på sikt kan få stor effekt. Som en stor aktör inom livsmedel är det något vi naturligtvis vill vara en del av lösningen på, säger Jenny Lönn, senior hållbarhetsledare på ICA Sverige.

Klimatknuffen är framtagen av Impact X, ICAs innovationshubb som fokuserar på innovationer inom hållbarhet. Tjänsten fokuserar initialt enbart på rekommendationer på produktbyten inom mejeri och kött. Detta då just kött och mejerivaror är livsmedel där ett byte ofta kan ge stor effekt på klimatpåverkan. Testet genomförs mellan oktober och december i ICAs e-handel för att utvärdera vilken effekt på beteende rekommendationerna får.

−På ICA provar vi hela tiden nya sätt att göra det enklare för kunderna att göra hållbara val. En viktig del är att göra information tillgänglig och tydlig så att kunderna kan ta medvetna beslut. Vi ser stor potential i att använda AI-lösningar för att framåt skapa mer anpassade och personliga rekommendationer, säger Sofie Karlsson, Innovation Manager på ICA Gruppen.

Så fungerar Klimatknuffen

• AI-modellen anpassar förslag utifrån kundens tidigare köpbeteende och vanor.
  • AI-modellen ger alltid rekommendationer för produkter med lägre C02 än originalprodukten (substitutet måste ha mer än 5 procent lägre CO2).
  • AI-modellen fokuserar primärt på produktens klimatavtryck.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se

ICA Gruppen AB (publ) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster, ICA Försäkring och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. ICA Gruppen omsatte 2023 cirka 148 miljarder kronor. För mer information se icagruppen.se