ICA lyfter fram nya hållbara produkter i innovativ affärsmodell

Skiftet mot mer hållbara och klimatsmarta produkter är ett av de viktigaste verktygen för en mer hållbar matkonsumtion. Nu lanseras Framtidens smaker – ett acceleratorprogram där ICA Gruppen tillsammans med drygt 30 ICA-butiker långsiktigt stöttar fyra startupbolag med innovativa hållbara produkter att få större genomslag i butik. Initiativet är en del av ICA Gruppens nya satsning på hållbar innovation – ImpactX.

En av flera viktiga möjliggörare för en mer hållbar matkonsumtion är fler nystartade bolag som på ett innovativt och hållbart sätt producerar och tillverkar hållbara produkter. Samtidigt är det en utmaning att få kunder att bryta befintliga vanor och köpa produkterna. Detta kan leda till att produkterna får svårt att stanna kvar på hyllorna.

Genom ICAs nya acceleratorprogram kommer startupbolagen Farmers & Chefs, Gårdsfisk, Planet Dairy och Stacky’s under en längre tid, få möjlighet till ökad exponering på olika sätt i de drygt 30 ICA-butiker som är knutna till Framtidens smaker. Programmet är det första initiativet för ImpactX som ska jobba med innovation och nya affärer med fokus på hållbarhet.

- Nya hållbara affärsmodeller är ett måste för branschen och planetens framtid, det är därför extra kul att vi satsar ännu mer på innovation inom detta område. Vi hoppas att acceleratorprogrammet som första initiativ blir en språngbräda för att skiftet mot mer hållbar konsumtion och hållbara affärer kan snabbas på, säger Ariella Rotstein, Head of ImpactX på ICA Gruppen.

Bolagen kommer bland annat garanteras hyllplats under en längre tid. Genom exempelvis smakprovningar och innovativa butikskommunikationslösningar får de en ökad synlighet och större plats i de drygt 30 anslutna ICA-butikerna. Dessutom kommer bolagen erbjudas expertis från ICA och få tillgång till statistik/data som kan hjälpa dem att växa och fatta rätt beslut.

- Jag vet att många av mina kunder vill göra hållbara val, men jag vet också att det för många är en tröskel att prova nytt. Nu gör vi det enklare för fler kunder att få upp ögonen för nya hållbara produkter som smakar riktigt gott och är lättlagade. Det ska bli spännande att se vilken förändring av beteende vi gemensamt kan åstadkomma, säger Simon Forsslund, ICA-handlare på ICA Hallen Axelsberg.

Programmet bygger på en helt ny affärsmodell som skapar incitament för alla involverade parter, de fyra bolagen, ICA Gruppen och de anslutna ICA-butikerna, att jobba uthålligt med ett hållbart sortiment för en långsiktig hållbar konsumtion. Genom affärsmodellen blir ICA Gruppen och de anslutna ICA-butikerna minoritetsägare i de fyra bolagen.

Om ImpactX

ImpactX är en ny systerorganisation till ICAs innovationshubb ICAx som kommer att arbeta med hållbarhetsinnovation. Fokus ligger på att experimentera, utforska och bygga nya hållbara affärsidéer för ICA.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se

ICA Gruppen AB (publ) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster, ICA Försäkring och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. ICA Gruppen omsatte 2023 cirka 148 miljarder kronor. För mer information se icagruppen.se