ICA mest hållbara varumärket inom dagligvaruhandeln enligt Sustainable Brands

Resultatet i undersökningen Sustainable Brand Index™ Sweden 2020 visar att ICA är det mest hållbara varumärket inom livsmedelsbranschen enligt konsumenterna. Undersökningen genomfördes bland svenska konsumenter under november 2019 till februari 2020. Total vinnare i undersökningen, för alla branscher, är Ikea med ICA på tredje plats.

Sustainable Brands 2020 logga

ICAs hållbarhetsarbete har de senaste åren uppmärksammats vid flera tillfällen. Bland annat har ICA prisats av FN och vunnit priset ”Momentum for Change” och förra året rankades ICA som Sveriges grönaste varumärke av konsultbyrån Differ.Nu har ICA rankats som det mest hållbara varumärket inom dagligvaruhandeln i undersökningen Sustainable brands.

- Att människor ser ICA som ett hållbart varumärke betyder mycket för oss eftersom vi länge arbetat långsiktigt och fokuserat med hållbarhetsfrågor. Hållbarhet innefattar mycket, som hälsa, miljö- och klimatfrågor och mångfald. Vi vill ta vårt ansvar som företag, men vill också göra det enkelt för kunderna att själva göra hållbara val. För ICA handlar hållbarhet även om att ta socialt ansvar, särskilt nu när vårt samhälle befinner sig i kris, där vi och ICA-handlarna just nu jobbar hårt med att bland annat hjälpa riskgrupper och sjuka med handling av livsmedel och medicin, säger Kerstin Lindvall, hållbarhetsdirektör ICA Gruppen.

För mer information om ICAs hållbarhetsarbete.

För mer information:

ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52

Om Sustainable Brand Index™
Europas största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet. Med utgångspunkt i cirka 58 000 konsumentintervjuer i Norden, Nederländerna & Baltikum så söker studien svar på hur hållbart ett varumärke uppfattas. Studien startade 2011 och genomförs årligen.