ICA:s framtidsrapport om kommunikation – fyra möjliga framtidsscenarier

För sjunde året i rad publicerar ICA sin framtidsrapport som djupdyker i trender och framtidsutsikter, i år med fokus på kommunikation. Rapporten beskriver fyra möjliga scenarier som beskriver marknadens utveckling och hur företag bygger relationer med sina kunder om 10 år.

Bild ICA Fyra framtidsscenarier

ICA har siat om framtiden och kommit fram till fyra möjliga scenarier kring hur företag kan bygga relationer med sina kunder i framtiden.

Två makrotrender återkommer i samtliga scenarier – digitalisering och hållbarhet. Konsumenter efterfrågar transparens, hållbarhet i alla led, och att företag tar större ansvar. För att lyckas bygga starka relationer med framtidens konsument krävs att företag ser över sina strategier och affärsmodeller, och tydligt förmedlar vad de bidrar med till samhället, säger Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på ICA.

Scenario 1 – värdedrivna varumärken
I det första framtidsscenariot ser vi fler företag ta ställning i samhällsfrågor, med tydliga syften och värderingar. Detta leder till att även mer traditionella spelare på marknaden tvingas omformulera sin vision som affärsidé.

Scenario 2 konsolidering av aktörer och deras kundrelationer
I det andra scenariot ser vi en konsolidering, med ännu större företag på marknaden. Allianser och samarbeten bildar stora ekosystem som tillsammans möter konsumenternas alla behov. Nyckeln blir att attrahera många kunder som möjligt, under dygnets alla timmar. Den som lyckas samla mest information kan i högre grad förutspå beteenden, och konsumenterna i detta scenario märker knappt hur kommunikationen anpassas till dem. Genom avancerad dataanalys erbjuds du det behöver samtidigt som behovet uppstår.

Scenario 3 – nischade aktörer på en fragmenterad marknad
I det tredje scenariot ser vi nischade aktörer på en fragmenterad marknad. För att vinna kunders förtroende axlar företag rollen som rådgivare, och traditionella gränser mellan företag, kunder och leverantörer luckras upp. Konsumenter börjar se sig som en del av de företag de väljer, och både kunder och företag strävar i stället mot gemensamma, värderingsdrivna mål.

Scenario 4 – konsumenter tar ställning
I det fjärde scenariot ser vi att produkter och branscher påverkas av opinionsbildning och av kunder som kräver insyn i hela värdekedjan. Tekniska innovationer gör det möjligt att följa och utvärdera en produkts livscykel, och bryggan mellan forskning och näringsliv stärks. Det blir till exempel vanligt att välja produkter utifrån en noga uppsatt klimatbudget, och de företag som inte hänger med i utvecklingen förlorar i tillväxt.

– Oavsett om något av dessa scenarier blir verklighet, så innebär samtliga intressanta utmaningar och möjligheter för både konsumenter och företag. Det är samtidigt tydligt att företagen har mycket att leva upp till när hållbarhet blir en allt viktigare fråga, säger Ann-Katrin Tottie.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52,

ica.se, icagruppen.se

Om ICAs Framtidsrapport Kommunikationsskiftet” är ICAs sjunde framtidsrapport.

Rapporten i sin helhet: icagruppen.se

Undersökningen är genomförd via webb-intervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel, vilket garanterar representativa resultat. Detta innebär att resultaten är generaliserbara till den aktuella målpopulationen, dvs. boende i Sverige 18-79 år. 1237 intervjuer genomfördes i december 2022.