ICA Sverige byter IT-lösning för varuanskaffning – skriver ner 148 miljoner

ICA Sverige driver ett stort IT-projekt som syftar till att modernisera och effektivisera sortimentstyrning, masterdata för varuartiklar samt varuanskaffning. Efter utvärdering av tidigare vald lösning för varuanskaffning har en ny lösning med bättre funktionalitet och en mer gynnsam investeringskalkyl valts. Det innebär dock att upparbetade kostnader måste skrivas av. Nedskrivningen uppgår till 148 MSEK och kommer att redovisas som engångspost i Q4 2016 för ICA Sverige.

Av de tre delarna löper de första två vidare enligt plan och kommer att börja implementeras i närtid. För den tredje delen, varuanskaffning, har den genomförda utredningen visat att det finns alternativ  som bättre möter ICA Sveriges behov än den tidigare valda lösningen.

Hela den pågående IT-investeringen är mycket omfattande och den totala investeringen uppgår till cirka 550 MSEK under 2014-2019.

Denna information är sådan information som ICA Gruppen AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande onsdagen 14 december, 2016, kl 08:30.