ICAs apoteksverksamhet får namnet Apotek Hjärtat och ny logotyp

I januari slutfördes ICA Gruppens förvärv av Apotek Hjärtat och under våren har Cura apoteket och Apotek Hjärtat förts samman i ett gemensamt bolag. Nu är det klart att det nya bolaget får namnet Apotek Hjärtat, med en ny grafisk identitet och med ICA-märket som en del av den nya logotypen.

I ett första steg kommer samtliga enheter från Cura apoteket att omprofileras. Arbetet påbörjas under juni och ska vara slutfört vid årsskiftet. Resterande apotek skyltas om med den nya logotypen under 2016. Första apoteket som får den nya profileringen blir den tidigare Cura-enheten i Maxi ICA Stormarknad Lindhagen.

– Vi väljer att behålla namnet Apotek Hjärtat men lägger till ICA i logotypen. På det sättet drar vi nytta av styrkorna i två av Sveriges starkaste varumärken. ICA vill bli den ledande aktören inom hälsa och förvärvet av Apotek Hjärtat var en viktig pusselbit för att ta den positionen, säger Per Strömberg, vd för ICA Gruppen.

Arbetet med integrationen fortsätter nu, bland annat med lojalitetsprogrammen för kunderna. I alla apotek som profilerats om till Apotek Hjärtat kommer Apotek Hjärtats lojalitetskort gälla. Under 2016 kommer lojalitetsprogrammen för ICA och Apotek Hjärtat att samordnas.

Apotek Hjärtats nya logotyp bifogas.

Informationen är sådan som ICA Gruppen AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande onsdagen den 6e maj 2015, klockan 07.05.

ICA Gruppen AB (publ) är ett ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter samt ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. I koncernen ingår även det helägda portföljbolaget inkClub, samt det delägda portföljbolaget Hemtex. För mer information se icagruppen.se