ICAs Entreprenörspris 2022 öppnar för nomineringar

För femte året i rad delas ICAs Entreprenörspris ut till personer som genom sitt företagande gjort Sverige bättre. Priset delas ut i två kategorier – Årets lokala hjälte och Årets lokala hjälte junior, som genom sina insatser och sitt entreprenörskap gjort skillnad för sitt lokala samhälle. Priset går till entreprenörer utanför ICAs organisation, och i juryn sitter bland andra Sara Wimmercranz, medgrundare till Backing Minds och känd från SVTs Draknästet, LRFs vd Anna-Karin Hatt och Per Strömberg, vd ICA Gruppen.

ICAs Entreprenrspris 2022 Dubbla genrebilder

Priset består av två stipendier på 100 000 kronor vardera och delas ut till två vinnare.

– Nu genomför vi ICAs Entreprenörspris för femte året i rad och får möjlighet att belysa vad ett starkt lokalt engagemang kan betyda i praktiken. Priset är ett sätt för oss att uppmärksamma entreprenörer runt om i landet som verkar i samma anda som ICA handlarna – som bryr sig om och stimulerar utvecklingen på sina orter. Det känns särskilt roligt att utveckla förra årets nya kategori – årets lokala hjälte junior, säger Per Strömberg, vd ICA Gruppen.

Årets lokala hjälte delas ut till en entreprenör som lägger tid, pengar, själ och hjärta i att bidra till en positiv utveckling där de bor och verkar. Det kan handla om någon som ser till att orten hålls levande och skapar arbetstillfällen, eller på annat sätt gör platsen där de verkar attraktiv.

Årets lokala hjälte junior delas ut för andra året och går till en person under 24 år som bidrar till förbättring i sitt närområde. Den unga entreprenören är en lokal förebild som med stort engagemang kämpar för sin affärsidé.

Vem som helst kan nominera en entreprenör som förtjänar att uppmärksammas på: www.icagruppen.se/entreprenorspriset

Pristagare väljs både genom en öppen omröstning på ICAs webb, samt av en jury bestående av Per Strömberg, vd ICA Gruppen, Anna-Karin Hatt, vd för Lantbrukarnas Riksförbund, Sara Rosengren, professor i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm, Sara Wimmercrantz, medgrundare till riskkapitalbolaget Backing Minds och känd från SVTs Draknästet samt Lovisa Skoog, ICA-handlare på ICA Nära Djurgårdsgatan.

Bland tidigare vinnare finns bland annat bolag som linneväveriet Växbo Lin, hudvårdsbolaget Care of Gerd och vertikalodlaren Ljusgårda. Läs mer om tidigare vinnare på https://www.icagruppen.se/entreprenorspriset-2021/#!/om-tavlingen.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52