ICAs kapitalmarknadsdag - investerar för framtiden

Idag, den 15 december 2016, arrangerar ICA Gruppen en kapitalmarknadsdag i Stockholm. På programmet står bland annat en genomgång av gruppens strategiska prioriteringar och mål samt genomgång av verksamheten i Rimi Baltic, Apotek Hjärtat och ICA Sverige.

ICA Gruppens ledning träffar idag finansanalytiker, bankrepresentanter och media för att presentera företagets strategier, syn på marknaden och satsningar. Under dagen kommer ICA bland annat att berätta om investeringsnivån för 2017 och antalet etableringar.

För att säkerställa en långsiktig tillväxt kommer ICA Gruppen att öka investeringarna (Capex) från 2,5 miljarder 2016 till 3,5 miljarder 2017. Bland annat ökar ICA Gruppen sina investeringar inom IT i samtliga bolag. Investeringarna ska skapa bättre förutsättningar för fortsatt digitalisering, förbättrade lojalitetstjänster och förbättrad drift av den dagliga verksamheten. Men ICA Gruppen investerar också i att förstärka och modernisera apoteks- och butiksnätverket samt i att bygga ut Rimi Baltics huvudlager.

Investeringarna kommer delvis finansieras genom avyttringar av fastigheter. Utöver den redan kommunicerade försäljningen av den norska fastighetsportföljen kommer ICA under våren avyttra ytterligare fastigheter till ett joint venture, vilket beräknas inbringa cirka 800 MSEK.

Antalet nya butiksetableringar under 2017 förväntas bli något lägre än under 2016. ICA Sverige planerar att öppna 10 till 15 nya butiker under 2017, mot totalt 17 under 2016. Rimi Baltic planerar att öppna tio nya butiker under 2017 mot totalt 15 under innevarande år. Apotek Hjärtat planerar att öppna totalt 14 nya apotek under 2017 mot tidigare 11.

Denna information är sådan information som ICA Gruppen AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande torsdagen den 15 december, 2016, kl 07:30