ICAs kapitalmarknadsdag; investerar i nya kundfördelar och för att tillvarata synergier

I dag, den 13 december 2018, arrangerar ICA Gruppen en kapitalmarknadsdag i Stockholm. På programmet står bland annat en genomgång av gruppens strategiska prioriteringar, ICA Gruppens hållbarhets- och digitaliseringsarbete samt genomgångar av verksamheten. ICA berättar också att koncernen ökar investeringsnivån till 4 miljarder för 2019.

ICA Gruppens ledning träffar i dag finansanalytiker, bankrepresentanter och media för att presentera företagets strategier, syn på marknaden och satsningar. Under dagen kommer ICA bland annat att berätta om investeringsnivån för 2019.

-        Digitaliseringen och koncernstrukturen ger oss flera nya möjligheter till att skapa synergier och nya kundfördelar. Vi kan dela på investeringar i ny teknik mellan bolagen och vi kan skapa nya kunderbjudanden som kombinerar våra olika verksamheter. För att ta till vara dessa möjligheter och säkerställa en långsiktig tillväxt behöver vi fortsätta hålla en hög investeringstakt. Jämfört med 2017 har vi dubblerat IT-investeringarna och vi fortsätter investera i våra handelsplatser, i logistik och infrastruktur, säger Per Strömberg, vd för ICA Gruppen.

Investeringarna (Capex) under 2019 bedöms bli 4 miljarder SEK. Investeringarna för 2018 beräknas uppgå till cirka 3,5 miljarder SEK vid utgången av året. ICA Gruppen fortsätter göra stora investeringar i butiksnätet samt inom IT, CRM och e-handelslösningar, och ökar samtidigt investeringarna i Rimi Baltic under 2019, bland annat för att bygga det tidigare kommunicerade huvudlagret i Riga.

Under 2019 förväntas Rimi Baltic öppna 8–10 nya butiker, Apotek Hjärtat förväntas öppna 6–8 nya apotek och ICA Sverige 12–14 nya butiker.