ICAs och Apotek Hjärtats kunder gör skillnad för svensk cancerforskning

ICA har stöttat Cancerfonden sedan 50-talet och Rosa Bandet-kampanjen sedan starten 2003 och under dessa 20 år har man tillsammans med Apotek Hjärtat samlat in 570400000 kronor. I år har kunderna samlat in 51 miljoner kronor genom ICAs och Apotek Hjärtats insamling.

ICA vill göra det enkelt för kunderna att vara med i kampen mot cancer, därför har man förutom att sälja rosa band och armband även sålt "rosa produkter" som bidrar till insamlingen. För varje såld produkt går mellan 50 öre och 10 kronor oavkortat till Cancerfonden.

- Jag känner en enorm tacksamhet för det otroliga engagemanget som ICA-handlarna och kunderna visat inte minst nu i oktober men även genom alla år som vi stöttat insamlingen. Trots tuffa ekonomiska tider så är det många som hjälper till och bidrar på de sätt man kan, vilket resulterat i det fantastiska resultatet 42 miljoner kronor säger Eric Lundberg, vd ICA Sverige.

Apotek Hjärtat har samlat in pengar genom försäljning av rosa produkter, rosa band och armband. Fem kronor per såld produkt ur det utvalda rosa sortimentet har gått oavkortat till Cancerfonden. Kunderna har även haft möjlighet att skänka pengar i samband med köp på apoteken. Överlevnaden ökar dramatiskt vid många cancerformer om symtomen upptäcks tidigt. Därför har Apotek Hjärtat under oktober månad påmint kunderna lite extra om hur viktigt det är att hålla koll på hudförändringar och att undersöka brösten regelbundet.

- Jag känner mig oerhört stolt över den fantastiska insatsen som kunderna och medarbetarna på apoteken gjort under rosa oktober. Tillsammans har vi samlat in nio miljoner kronor till svensk cancerforskning och förhoppningsvis har vi även bidragit till att fler undersöker sig själva och tar sig tid att ta del av den screening som erbjuds, säger Monika Magnusson, vd Apotek Hjärtat.

- Vi ska besegra cancer och det kan vi bara göra tillsammans. Genom att handla rosa under oktober har många kunnat stötta den livsviktiga forskningen för att fler ska överleva cancer. Dödligheten i bröstcancer har minskat med 20 procent sedan Rosa Bandet-kampanjen startade för 20 år sedan. I dag överlever nära 9 av 10 en bröstcancerdiagnos. Rosa Bandet räddar liv och varje år tar vi tillsammans viktiga kliv framåt, säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare Cancerfonden.

Insamlingen från Rosa Bandet-kampanjen går till den främsta cancerforskningen i Sverige och den väljs varje år ut av Cancerfondens forskningsnämnd genom en gedigen process.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se

ICA Gruppen AB (publ) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster, ICA Försäkring och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. ICA Gruppen omsatte 2022 cirka 136 miljarder kronor. För mer information se icagruppen.se.