ICAx lanserar en ny pakettjänst för e-handlare där paketen samåker med maten

ICA fortsätter att göra vardagen enklare för kunderna genom att lansera ”ICA Paket” – en ny smart pakettjänst från ICAx, ICAs innovationshubb. Tjänsten finns tillgänglig sedan den 11 oktober i södra och västra Sverige, inom kort ska tjänsten finnas tillgänglig i hela landet.

ICAx har under de senaste två åren jobbat med olika lösningar för paketlogistik, med syftet att skapa smarta och effektiviserande innovationer för ICA-butiker som lämnar ut paket. ICA-butikerna tar dagligen emot otaliga transporter med livsmedel och paket till sina kunder och nu lanserar ICAx en ny pakettjänst där paketen samåker med befintliga lastbilstransporter till ICA-butikerna från ICAs lager. På så sätt tar man tillvara på outnyttjad plats i befintliga transporter. Paketen lämnas ut över manuell disk eller paketskåp hos ICA-butiker som är ombud åt ICA Paket.

- Vi är väldigt stolta över att vi äntligen går live med ICA Paket och vi är övertygade om att det finns många e-handlare och kunder som kommer att vilja testa tjänsten. Vår förhoppning är att tjänsten är utrullad i hela landet inom kort. 9 av 10 ICA-butiker är paketombud eller har ett paketskåp idag, säger Samuel Young, head of ICAx.

Adlibris som är Nordens största nätbokshandel har redan anslutit sig till pakettjänsten.

- Vi är glada över att Adlibris är först ut med ICA paket och att vi är en utvald partner till ICA i deras nya satsning. Med ICA paket stärker vi Adlibris leveranserbjudande ytterligare och vi är övertygade om att våra kunder kommer att uppskatta detta nya leveransalternativ, säger Nicklas Törnqvist, supply chain manager Adlibris.

ICA Paket är ett samarbete mellan ICAx, Earlybird och Ingrid. Tjänsten finns tillgänglig sedan den 11 oktober i södra och västra Sverige och finns som leveransval för boende i områden där någon av de drygt 100 ICA-butikerna som anslutit sig till tjänsten finns. Inom kort kommer även Apotek Hjärtat ansluta sig till tjänsten.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se

ICA Gruppen AB (publ) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster, ICA Försäkring och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. ICA Gruppen omsatte 2022 cirka 136 miljarder kronor. För mer information se icagruppen.se.

ICAx är ICA Gruppens innovationshubb som startades 2017 med syftet att stärka och förlänga ICA Gruppens affär genom innovation. ICAx har i uppdrag att identifiera och analysera nya affärsmöjligheter och innovationer, för att sedan omsätta de i nya eller uppdaterade erbjudanden mot våra kunder. Arbetet inom ICAx består bland annat av research, digitala utvecklingsprojekt, strategiska samarbeten med andra företag och investeringar i start-ups.