Jan-Erik Hellman ny vd för ICA Fastigheter

Jan-Erik Hellman har utsetts till ny vd för ICA Fastigheter. Jan-Erik kommer närmast från Vasakronan AB där han sedan 2010 har haft olika ledande positioner, senast som chef för Investeringar & Projekt.

−Jan-Erik har gedigen erfarenhet av strategisk fastighetsutveckling. Han har haft många ledarroller i fastighetsbranschen där han arbetat brett med transaktioner, projekt och förvaltning. Han inledde sin karriär i fastighetsbranschen på ICA och återvänder nu som vd på fastighetsbolaget. Att bygga relationer och skapa förtroende är några av Jan-Eriks styrkor och det är med glädje jag välkomnar honom tillbaka till ICA, säger Nina Jönsson, VD ICA Gruppen.

−Jag är stolt och tacksam för möjligheten att få leda ICA Fastigheters fortsatta utveckling. Fastighetsbranschen står inför både utmaningar och möjligheter framåt, inte minst när det gäller hållbarhet. Det känns extra roligt att få arbeta med dessa frågor inom ICA där jag påbörjade min professionella karriär, säger Jan-Erik Hellman.

Jan-Erik Hellman tillträder tjänsten som vd senast vid årsskiftet, då han också tar plats i ICA Gruppens koncernledning.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se

ICA Gruppen AB (publ) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster, ICA Försäkring och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. ICA Gruppen omsatte 2022 cirka 136 miljarder kronor. För mer information se icagruppen.se.