Karin Andrén ny HR-direktör för ICA Gruppen

Karin Andrén har utsetts till ny HR-direktör för ICA Gruppen. Karin kommer närmast från H&M, där hon har varit i olika ledande HR-positioner sedan 2011. Tidigare har Karin arbetat med personalfrågor på bland annat Electrolux och Länsförsäkringsgruppen. Karin Andrén går in i ICA Gruppens koncernledning och tillträder sin roll senast den 1 april 2024.

- Karin har inte bara en lång och gedigen erfarenhet från olika HR-roller i komplexa organisationer, utan hon har också framgångsrikt lett stora förändringsarbeten inom detaljhandeln. Hon är fokuserad på affären och van att jobba kundnära. Jag är mycket glad att Karin har valt att börja hos oss, säger Nina Jönsson, vd ICA Gruppen.

- ICA Gruppen har byggt upp ett imponerande ekosystem av sina olika verksamheter. För mig som arbetar med HR är det stimulerande att arbeta på ett företag som ICA som sätter medarbetaren och kunden i fokus, och som bedriver ett framgångsrikt hållbarhetsarbete. Jag tilltalas av långsiktigheten som finns i företaget och ser verkligen fram emot att bidra med mina erfarenheter och kunskaper på ICA:s fortsatta resa framåt, säger Karin Andrén, tillträdande HR-direktör ICA Gruppen.

Karin Andrén efterträder Petra Albuschus, som redan lämnat sin tjänst.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se

ICA Gruppen AB (publ) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster, ICA Försäkring och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. ICA Gruppen omsatte 2022 cirka 136 miljarder kronor.