Kommuniké från extra bolagsstämma i ICA Gruppen

ICA Gruppen Aktiebolag (publ ) (”ICA Gruppen” eller ”Bolaget”) har idag den 14 oktober 2024 hållit en extra bolagsstämma i Bolaget.

Vid ICA Gruppens extra bolagsstämma idag den 14 oktober 2024 beslutade bolagsstämman att anta en ny bolagsordning i enlighet med styrelsens förslag varigenom bl.a. ett nytt aktieslag införs (stamaktier av serie F, ”F-aktier”). Den extra bolagsstämman beslutade även att bemyndiga styrelsen att fatta beslut om nyemission av F-aktier upp till ett sammanlagt teckningsbelopp om högst 3 miljarder SEK. ICA Gruppen avser att senare under 2024 lämna ett erbjudande att teckna F-aktier till ICA-handlarnas Förbund och dess medlemmar i Sverige. De nya F-aktierna kommer inte att tas upp till handel eller noteras på en reglerad marknadsplats eller annan handelsplattform.

Bakgrunden till erbjudandet av F-aktier är att skapa ytterligare incitament för fortsatt utveckling av ICA Gruppen och därmed säkra ett fortsatt brett kunderbjudande och närvaro i hela landet. Emissionen av F-aktier i erbjudandet kommer också bidra till att minska ICA Gruppens skuldsättning.

ICA Gruppens presstjänst

Telefon: +46 (0)10 422 52 52

E-post: press@ica.se

ICA Gruppen AB (publ) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster, ICA Försäkring och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. ICA Gruppen omsatte 2023 cirka 148 miljarder kronor.

Viktig information

Publicering, offentliggörande eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner enligt lag. Personer i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana legala restriktioner. Mottagare av detta pressmeddelande ansvarar för att använda detta pressmeddelande och informationen häri i enlighet med tillämpliga regler i respektive jurisdiktion.

Detta pressmeddelande innehåller inte och utgör inte en inbjudan eller ett erbjudande att förvärva, sälja, teckna eller på annat sätt handla med aktier, teckningsrätter eller andra värdepapper i ICA Gruppen. Detta pressmeddelande har inte godkänts av någon regulatorisk myndighet och är inte ett prospekt.