Kommuniké från ICA Gruppens årsstämma 2022

ICA Gruppen har hållit årsstämma den 31 maj 2022.

ICA Gruppens årsstämma fattade sedvanliga årsstämmobeslut, däribland beslut om fastställande av resultat- och balansräkningen för moderbolaget och för koncernen, ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och den verkställande direktören, val av styrelse och revisor samt fastställande av styrelse- och revisorsarvode.

I ICA Gruppens delårsrapport för första kvartalet 2022 kommunicerades en avsikt att fusionera Murgröna Holding AB (”Murgröna”) in i ICA Gruppen AB under 2022. Murgröna har genom tvångsinlösensförfarande erhållit förhandstillträde och äger samtliga aktier i ICA Gruppen. ICA Gruppen och Murgröna har idag beslutat att ICA Gruppen ska överta Murgrönas samtliga tillgångar och skulder genom en omvänd fusion i form av absorption. Fusionen förväntas verkställas under fjärde kvartalet 2022.

ICA Gruppens årsstämma fattade även beslut om ändring av ICA Gruppens bolagsordning och sammanläggning av ICA Gruppens aktier som en förberedande åtgärd inför fusionen.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se

ICA Gruppen AB (publ) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster, ICA Försäkring och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. ICA Gruppen omsatte 2021 cirka 128 miljarder kronor. För mer information se icagruppen.se