Kvartalsrapport för hållbarhet

ICA Gruppen presenterar idag kvartalsrapporten för ICAs hållbarhetsarbetet för andra kvartalet 2013. Rapporten går igenom viktiga händelser och insatser inom miljö, kvalitet, etisk handel, hälsa och samhällsengagemang.

– Under kvartalet har vi bland annat genomfört den första granskningen i vårt pilotprojekt med tillverkare i Kina för att minska miljöpåverkan. Vi på ICA fick också ett bevis på att omvärlden ser hur hårt vi jobbar med hållbarhet när vi utnämndes till bäst i Sverige av Sustainable Brand Index, säger Per Strömberg, vd ICA Gruppen AB.

Viktiga händelser under kvartalet

• Hakon Invest förvärvade Aholds aktier i ICA AB under våren 2013 och bytte namn till ICA Gruppen den 20 maj. Som ICA Gruppen tidigare meddelat pågår en utvärdering av portföljbolagen utifrån de nya förutsättningar som råder. Denna rapport omfattar enbart de bolag som tidigare ingick i ICA-koncernen.

• ICA utsågs i Sustainable Brand Index 2013 till det svenska företag som är bäst på att ta sitt miljömässiga och sociala ansvar.

• Den första miljögranskningen av de kinesiska leverantörer som ingår i ICAs pilotprojekt, ICA Environmental Assessment, genomfördes. För de deltagande leverantörerna är ICA det första utländska företaget som på plats i Kina hjälper dem att minska miljöpåverkan vid tillverkning av egna märkesvaror.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: 070 253 66 60

ICA Gruppen AB (publ) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 400 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge samt de tre baltiska länderna. I koncernen ingår ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter samt ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster till de svenska kunderna. I koncernen ingår även de helägda portföljbolagen Forma Publishing Group och
inkClub, samt de delägda portföljbolagen Cervera, Hemtex och Kjell & Company. För mer information se www.icagruppen.se