Maria Lundberg blir IT-direktör för ICA Gruppen

Maria Lundberg blir ny IT-direktör (CIO) i ICA Gruppen. För att ICA bättre ska kunna tillvarata möjligheterna med digitaliseringen av verksamheten och ytterligare stärka koncernsynergier inom IT, tar hon också plats i ICAs koncernledning. Maria kommer närmast från rollen som IT-direktör i ICA Sverige. Maria tillträder tjänsten den 1 januari 2018.

Maria Lundberg har lång erfarenhet inom IT-området och dagligvarubranschen genom sin nuvarande roll som IT-direktör i ICA Sverige och har tidigare arbetat på Axfood och i olika roller på Tieto Enator. ICA Gruppens tidigare IT-direktör Yngve Nivaeus lämnar ICA efter tio år i rollen.

- Digitalisering blir en allt viktigare del av ICA Gruppens verksamhet, och drivare av innovationer inom kundkommunikation, försäljning via nya kanaler och digitalisering av interna processer. Detta är ett arbete som redan pågår och med Maria i koncernledningen är min förhoppning att vi kommer att kunna skapa ännu bättre förutsättningar för samsyn och samordning, säger Per Strömberg, vd ICA Gruppen.

Organisatoriskt kommer IT-funktionen att fortsätta ligga kvar som en funktion inom Finance och IT-direktören rapporterar till ICA Gruppens Finansdirektör, Sven Lindskog. Arbetet med att hitta en efterträdare till Maria Lundberg som IT-direktör i ICA Sverige har inletts.