Mat och hälsa i centrum

ICA Gruppen presenterar idag hållbarhetsrapporten för första kvartalet 2015. Rapporten går igenom viktiga händelser och insatser inom miljö, kvalitet, etisk handel, hälsa och samhällsengagemang.

– Under årets första kvartal står återigen hälsa i fokus. Hälsa har blivit en av vår tids mest centrala frågor. En av våra strategiska prioriteringar för 2015 är just att hjälpa våra kunder att göra hållbara och hälsosamma val, säger Per Strömberg, VD ICA Gruppen AB.

Läs mer om bland annat:

• Utveckling av det ekologiska sortimentet
Under kvartalet ökade ICA Sveriges ekologiska försäljning i det centrala sortimentet med 59 (43) procent. Samtidigt utvecklades det ekologiska sortimentet genom bland annat lansering av ett stort antal nya ekologiska mejeriprodukter.

• Stor satsning kring hälsosam mat
I februari påbörjades nylanseringen av ”ICA Gott liv” i Sverige, ett sortiment bestående av produkter med låg salt- och sockerhalt, mindre fett och mer fiber.

• Ny app för klimaträtta val
I samarbete med bland annat Uppsalahem, WWF och Chalmers lanserade
ICA Sverige pilotprojektet Klimaträtt. I centrum står en nyutvecklad app, i vilken viktiga områden som boende, mat, transport och övrig konsumtion registreras. Genom appen får projektdeltagarna återkoppling på hur den egna livsstilen påverkar klimatet.

• Stor satsning kring insamling av överblivna läkemedel
För att minska mängden överblivna läkemedel som slängs i det svenska hushållsavfallet påbörjade Apotek Hjärtat under kvartalet en omfattandekampanj med syfte att samla in överblivna läkemedel.

Informationen är sådan som ICA Gruppen AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande torsdagen den 7 maj, 2015, kl 8.00.

ICA Gruppen AB (publ) är ett ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter samt ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. I koncernen ingår även det helägda portföljbolaget inkClub, samt det delägda portföljbolaget Hemtex. För mer information se icagruppen.se