Nyckelhålsmärkningen firar 25 år och ICA tar märkningen vidare

Nyckelhålsmärkningen, som ICA tog fram tillsammans med livsmedelsverket, firar 25 år. ICA fortsätter jobba med märkningen, som ska hjälpa kunderna att göra hälsosamma val. Bland annat lanserar ICA Sverige ett stort antal nyckelhålsmärkta produkter och Rimi Baltic har börjat införa Nyckelhålsmärkningen i Litauen.

ICA Sverige har lanserat flera produktnyheter med Nyckelhålsmärkning under hösten, bland annat fryst gös, frukostflingor och färdiglagad kyckling. Under våren kommer också produktserien ICA Gott liv utökas med nya produkter med Nyckelhålet.

- Att inspirera och hjälpa kunderna att göra hälsosamma och upplysta val är en viktig uppgift för ICA Gruppen. En hjälp i det arbetet är Livsmedelverkets välbekanta, gröna symbol Nyckelhålet som många av våra kunder känner till och förknippar med god hälsa och hälsosam mat, säger Christina Karlsson chef Hälsa ICA Sverige.

Nyckelhålsmärkta nyheter i ICA Sveriges centrala sortiment under hösten 2014

• Nytt fryst fisksortiment med sex produkter som är både Nyckelhålsmärkta och MSC-märkta, ICA Stillahavshälleflundra, ICA Fjällrödingfilé, ICA Lax i bit, ICA, Gös från Hjälmaren, ICA Fjärilskotlett av lax, ICA Torskryggfilé.
  • ICA Fruttato olivolja, Nyckelhålsmärkt med smak-klockor på flaskan som guidar till rätt val.
  • ICA Frukosthjärtan med jordgubbar, frasiga frukostflingor av svenskt vete och havre.
  • ICA Rätt enkelt kycklingfilé pirri pirri, en förberedd produkt med het smak av chili.
  • ICA Prästost lagrad i 15 månader och 17 % fetthalt, extra mycket smak och mindre fett.

Nyckelhålsmärkningen lanseras i Litauen
Litauens hälsomyndigheter har introducerat Nyckelhålsmärkningen för att hjälpa kunderna att göra hälsosamma val. Rimi i Litauen nyckelhålsmärker nu de produkter som möter myndigheternas fastslagna kriterier för mättat fett, salt, socker och fiber inom kategorierna frukt, grönsaker, bär och färsk fisk.

Bakgrundsfakta om ICA och Nyckelhålet
ICA Sverige är upphov till idén med Nyckelhålsmärkningen som i år firar 25-årsjubileum. Under 1980-talet beslutade ICA i samarbete med Livsmedelsverket att märka vissa fettsnåla och fiberrika produkter med en grön prick. ”Gröna pricken” symboliserade kostcirkeln och fungerade som en guide för de som ville äta hälsosammare. Experimentet föll så väl ut att ICA 1989 överlät ”Gröna pricken” som varumärke till Livsmedelsverket, för att resten av branschen också skulle kunna anamma systemet. Livsmedelsverket valde då att förnya varumärket genom att sätta pricken ovanpå en triangel, som symboliserade matpyramiden. Därmed var Nyckelhålet fött. ICA var sedan en drivande kraft att ta Nyckelhålet vidare till Norge. ICA Norge lanserade nyckelhålet på hyllkanter 2006, 2009 valde Norska myndigheterna att göra Nyckelhålet till en officiell produktmärkning. Nu är ICA även aktiva i arbetet att lansera Nyckelhålet i Litauen.

Läs mer om ICAs fokus på hälsa i ICA Gruppens hållbarhetsrapport för Q3 som publicerades 13 november, 2014. Se hela rapporten här.

ICA Gruppen AB (publ) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 300 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge samt de tre baltiska länderna. I koncernen ingår ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter samt ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster till de svenska kunderna. I koncernen ingår även det helägda portföljbolaget inkClub, samt de delägda portföljbolagen Cervera och Hemtex. För mer information se icagruppen.se