Peter Muld ny CIO för ICA Gruppen och ICA Sverige

Benny Svensson, CIO på ICA Gruppen, lämnar sin tjänst den 31 december 2023. Peter Muld, idag Direktör Strategi & Transformation på ICA Sverige, tillträder som ny CIO för ICA Gruppen och ICA Sverige från och med 1 januari 2024 och ingår därefter i ICA Gruppens koncernledning.

- Jag välkomnar Peter Muld till tjänsten som CIO för ICA Gruppen och ICA Sverige. Peter kom till ICA 2016 och har under åren haft olika roller, bland annat som Chief Digital Officer för ICA Gruppen och strategichef för ICA Sverige. Peters erfarenheter och personlighet passar utmärkt för att driva igenom de stora förändringar som nu ska implementeras i den nya Digital & Technologi-organisationen, säger Nina Jönsson, vd ICA Gruppen.

- Benny Svensson har det senaste 1,5 året varit drivande i den stora förändring som nu genomförs inom IT och teknologi inom hela ICA, som bland annat innefattar nya arbetssätt, ny organisation och ny teknik för att möta ICAs affärsbehov framåt. Förändringen innebär att tre IT-organisationer slås samman till en enhet, placerad inom ICA Sverige. När arbetet nu går från designfas till implementeringsfas är Benny och jag överens om att det är en bra tidpunkt för ett skifte i CIO-rollen. Jag vill tacka Benny för det modiga och strategiskt viktiga förändringsarbetet inom IT, säger Nina Jönsson, vd ICA Gruppen.

- När vi nu är klara med visionen, strategiarbetet och omorganisationen av den nya IT & teknologiverksamheten känns det som en lämplig tidpunkt för mig att lämna stafettpinnen vidare inför implementeringsfasen. Det har varit en både spännande och utmanande uppgift att sätta den nya IT & teknologi-organisationen. Vårt fokus har varit att skapa de rätta formerna för tillväxt och effektivitet genom att föra samman det digitala och tekniska till en enhet, som ger en mer affärsnära organisation med arbetssätt som gynnar ICA-butikerna, kunderna och helheten inom ICA, säger Benny Svensson, CIO ICA Gruppen.

- Den nya Digital & Technologi organisationen går nu in en spännande fas där vi påbörjar implementeringsarbetet av en tydlig affärsdrivande verksamhet och där vi nu också bygger en helhet samt en ny gemensam kultur. Jag känner en stor ödmjukhet och glädje inför uppgiften och ser verkligen fram emot att tillsammans med alla medarbetare och butiker, fortsätta arbetet med att stärka vår digitala miljö, säger Peter Muld, tillträdande CIO på ICA Gruppen och ICA Sverige.

Rekrytering av ersättare till Peter Muld påbörjas omedelbart och under tiden kliver Karin Heller, idag Chef Strategi och nya affärer, in som tillförordnad Direktör Strategi & Transformation inom ICA Sverige.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se

ICA Gruppen AB (publ) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster, ICA Försäkring och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. ICA Gruppen omsatte 2022 cirka 136 miljarder kronor. För mer information se icagruppen.se