Rimi Baltic säljer lager- och kontorsfastighet i Riga till East Capital Real Estate Fund IV

Rimi Baltic har sålt sina centrala logistik- och kontorsanläggningar i Riga till East Capital Real Estate Fund IV genom en så kallad sale and leaseback-transaktion med ett 15-årigt hyresavtal. Fastighetens yta uppgår till 94 000 kvadratmeter.

−Vi är nöjda med försäljningen och ser fram emot ett gott långsiktigt samarbete med East Capital Group. Viktigt är att transaktionen också frigör kapital för att minska nettoskulden för ICA Gruppen, Rimi Baltics ägare, säger Giedrius Bandzevičius, vd för Rimi Baltic.

Nettoeffekten av transaktionen på ICA Gruppens kassaflöde uppgår till cirka 83 MEUR (cirka 950 Mkr) under det fjärde kvartalet 2023. Koncernens nettoskuld (exklusive ICA Banken och IFRS 16 leasingskulder) bedöms samtidigt minska med 83 MEUR (cirka 950 Mkr). Inklusive IFRS 16 leasingskulder minskar nettoskulden med 26 MEUR (cirka 300 Mkr).

East Capital Group tillträdde fastigheten den 7 december 2023.

Advokatbyråerna Sorainen och Vilgerts har varit rådgivare i transaktionen.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se

ICA Gruppen AB (publ) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster, ICA Försäkring och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. ICA Gruppen omsatte 2022 cirka 136 miljarder kronor. För mer information se icagruppen.se.