Svenska ICA-butikernas försäljning i april 2015

Försäljningen i de svenska ICA-butikerna steg med 1,9 procent i april 2015 jämfört med motsvarande månad i fjol. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 0,8 procent.

April 2015 Januari – april 2015
Butiksförsäljning
exkl moms
Mkr Utveckling
samtliga
Utveckling
jämförbara
Mkr Utveckling
samtliga
Utveckling
jämförbara
Maxi ICA Stormarknad 2 718 2,3% -0,4% 10 239 6,0% 3,7%
ICA Kvantum 2 216 4,3% 2,5% 8 384 5,4% 3,6%
ICA Supermarket 2 709 0,2% 0,8% 10 425 2,4% 2,9%
ICA Nära 1 319 0,5% 0,8% 5 036 2,7% 3,1%
Totalt 8 961 1,9% 0,8%     34 084 4,3% 3,3%

Under april 2015 uppgick försäljningen i de svenska ICA-butikerna till 8 961 Mkr exklusive moms, vilket är en ökning med 1,9 procent jämfört med samma månad föregående år. Under perioden januari-april 2015 uppgick försäljningen till 34 084 Mkr, en ökning med 4,3 procent jämfört med i fjol.

Per den sista april 2015 uppgick antal ICA-butiker i Sverige till 1 309.

Butiksförsäljningen för maj publiceras den 8 juni 2015 kl 08.45. För samtliga publiceringsdatum 2015, besök ICA Gruppens webbplats http://www.icagruppen.se/investerare/#!/kalender.

Informationen är sådan som ICA Gruppen AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande måndagen den 11 maj 2015, kl 08:45.

ICA Gruppen AB (publ) är ett ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter samt ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. I koncernen ingår även det helägda portföljbolaget inkClub, samt det delägda portföljbolaget Hemtex. För mer information se icagruppen.se