Svenska ICA-butikernas försäljning i augusti 2017

Försäljningen i de svenska ICA-butikerna steg med 3,4 procent i augusti 2017 jämfört med motsvarande månad i fjol. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 2,6 procent.

Augusti 2017 Januari – augusti 2017
Butiksförsäljning
exkl moms
Mkr Utveckling samtliga Utveckling jämförbara Mkr Utveckling samtliga Utveckling jämförbara
Maxi ICA Stormarknad 2 952 3,7% 3,6% 22 884 2,5% 2,5%
ICA Kvantum 2 363 3,7% 1,4% 18 362 3,7% 1,7%
ICA Supermarket 3 011 3,0% 2,5% 23 115 2,3% 1,8%
ICA Nära 1 529 2,7% 2,8% 11 473 1,8% 1,9%
Total 9 856 3,4% 2,6% 75 834 2,6% 2,0%

Under augusti 2017 uppgick försäljningen i de svenska ICA-butikerna till 9 856 Mkr exklusive moms, vilket är en ökning med 3,4 procent jämfört med samma månad föregående år. Under perioden januari-augusti 2017 uppgick försäljningen till 75 834 Mkr, en ökning med 2,6 procent jämfört med i fjol.

ICA Gruppen bedömer att kalendereffekten för augusti månad uppgår till +0,5%.

Per den 31 augusti 2017 uppgick antal ICA-butiker i Sverige till 1 290. Butiksförsäljningen för september publiceras den 9 oktober kl 08.45.

För samtliga publiceringsdatum 2017, besök ICA Gruppens webbplats http://www.icagruppen.se/investerare/kalender

ICA Gruppen AB (publ) är ett ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. I koncernen ingår även Hemtex. För mer information se icagruppen.se