Svenska ICA-butikernas försäljning i december 2014

Försäljningen i de svenska ICA-butikerna steg med 4,1 procent i december 2014 jämfört med motsvarande månad i fjol. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 3,0 procent.

December 2014 Januari – december 2014
Butiksförsäljning
exkl moms
Mkr Utveckling
samtliga
Utveckling
jämförbara
Mkr Utveckling
samtliga
Utveckling
jämförbara
Maxi ICA Stormarknad 3 245 4,9% 2,7% 31 152 3,4% 2,2%
ICA Kvantum 2 475 5,7% 3,4% 25 230 4,5% 2,2%
ICA Supermarket 2 896 2,4% 2,9% 32 261 1,7% 1,4%
ICA Nära 1 356 3,1% 3,3% 15 712 1,3% 2,1%
Totalt 9 971 4,1% 3,0%   104 356 2,8% 1,9%

Under december 2014 uppgick försäljningen i de svenska ICA-butikerna till 9 971 Mkr exklusive moms, vilket är en ökning med 4,1 procent jämfört med samma månad föregående år. Under januari-december 2014 uppgick försäljningen till 104 356 Mkr, en ökning med 2,8 procent jämfört med i fjol.

Per den sista december 2014 uppgick antal ICA-butiker i Sverige till 1 314.

Butiksförsäljningen för januari publiceras den 9 februari 2015 kl 08.45. För samtliga publiceringsdatum 2015, besök ICA Gruppens webbplats http://www.icagruppen.se/investerare/#!/kalender.

Informationen är sådan som ICA Gruppen AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande måndagen den 12 januari 2015, kl 08:45.

ICA Gruppen AB (publ) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 300 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge samt de tre baltiska länderna. I koncernen ingår ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter samt ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster till de svenska kunderna. I koncernen ingår även det helägda portföljbolaget inkClub, samt de delägda portföljbolagen Cervera och Hemtex. För mer information se icagruppen.se