Svenska ICA-butikernas försäljning i oktober 2016

Försäljningen i de svenska ICA-butikerna sjönk med 1,3 procent i oktober 2016 jämfört med motsvarande månad i fjol. I jämförbara butiker minskade försäljningen med 1,7 procent.

Oktober 2016 Januari – oktober 2016
Butiksförsäljning
exkl moms
Mkr Utveckling samtliga Utveckling
jämförbara
Mkr Utveckling samtliga Utveckling
jämförbara
Maxi ICA Stormarknad 2 695 -1,1% -1,3% 27 635 2,9% 2,2%
ICA Kvantum 2 184 -1,7% -2,2% 22 092 2,3% 1,9%
ICA Supermarket 2 721 -1,5% -2,1% 27 914 1,8% 1,7%
ICA Nära 1 323 -0,6% -0,9% 13 927 2,8% 3,0%
Total 8 923 -1,3% -1,7% 91 567 2,4% 2,1%

Under oktober 2016 uppgick försäljningen i de svenska ICA-butikerna till 8 923 Mkr exklusive moms, vilket är en minskning med 1,3 procent jämfört med samma månad föregående år. Under perioden januari-oktober 2016 uppgick försäljningen till 91 567 Mkr, en ökning med 2,4 procent jämfört med i fjol.

ICA Gruppen bedömer att kalendereffekten för oktober månad uppgår till -2,0%.

Per den 31 oktober 2016 uppgick antal ICA-butiker i Sverige till 1 297. Butiksförsäljningen för november publiceras den 8 december 2016 kl 08.45.

För samtliga publiceringsdatum 2016, besök ICA Gruppens webbplats http://www.icagruppen.se/investerare/kalender.

Denna information är sådan information som ICA Gruppen AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande tisdagen den 8 november, 2016, kl 08:45.