Svenska ICA-butikernas försäljning i september

Försäljningen i de svenska ICA-butikerna steg med 3,8 procent i september 2014 jämfört med motsvarande månad i fjol. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 2,8 procent.

September 2014 Januari – september 2014
Butiksförsäljning
exkl moms
Mkr Utveckling
samtliga
Utveckling
jämförbara
Mkr Utveckling
samtliga
Utveckling
jämförbara
Maxi ICA Stormarknad 2 373 3,0% 1,7% 22 768 2,7% 1,8%
ICA Kvantum 1 992 6,6% 3,4% 18 577 4,0% 1,8%
ICA Supermarket 2 551 3,0% 3,2% 24 148 1,5% 0,8%
ICA Nära 1 247 2,8% 3,1% 11 880 0,9% 1,8%
Totalt 8 164 3,8% 2,8% 77 374 2,4% 1,5%

Under september 2014 uppgick försäljningen i de svenska ICA-butikerna till 8 164 Mkr exklusive moms, vilket är en ökning med 3,8 procent jämfört med samma månad föregående år. Under januari-september 2014 uppgick försäljningen till 77 374 Mkr, en ökning med 2,4 procent jämfört med i fjol.

Per den 30 september 2014 uppgick antal ICA-butiker i Sverige till 1 313.

Butiksförsäljningen för oktober publiceras måndagen den 10 november 2014 kl 08.45. För samtliga publiceringsdatum 2014, besök ICA Gruppens webbplats http://www.icagruppen.se/sv/investor-relations/kalender/.

Informationen är sådan som ICA Gruppen AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande onsdagen den 8 oktober, 2014, kl 08:45.

ICA Gruppen AB (publ) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 300 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge, Estland, Lettland och Litauen. I koncernen ingår ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter samt ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster till de svenska kunderna. I koncernen ingår även det helägda portföljbolaget inkClub, samt de delägda portföljbolagen Cervera och Hemtex. För mer information se icagruppen.se