Tio finalister kan vinna ICAs Entreprenörspris 2022

För femte året i rad delas ICAs Entreprenörspris ut till entreprenörer som verkar i ICA-handlarnas anda, och som genom sitt företagande gjort Sverige bättre. Nu är årets finalister utsedda – fem i kategorin Årets lokala hjälte och fem i Årets lokala hjälte Junior, som utmärker en ung entreprenör upp till 24 år.

ICAs Entreprenrspris 2022 samtliga 10 finalisterBåda kategorierna har ett starkt lokalt fokus, och delas ut till entreprenörer vars insatser bidrar till en positiv utveckling i sitt närområde, bland annat genom att skapa arbetstillfällen, besökare till orten och lokal stolthet. Årets lokala hjälte junior delas ut för andra året och går till en ung entreprenör, upp till 24 år, som är en lokal förebild och som med stort engagemang kämpar för sin affärsidé.

Över 200 nomineringar har kommit in och nu är tio finalister utvalda. Det är en bred samling av företagare som representerar olika delar av landet, och flera olika branscher.

– Entreprenörspriset är ett sätt för oss att uppmärksamma personer som verkar i ICA-handlarnas anda – som lägger själ och hjärta i att få sina närområden att blomstra. Det är väldigt roligt att få ta del av deras driv, och se vad ett starkt lokalt engagemang betyder i praktiken, säger Per Strömberg, vd ICA Gruppen, och ordförande för ICAs Entreprenörspris jury.

Priset består av ett stipendium på 100 000 kronor vardera och vinnaren utses genom en öppen omröstning på www.icagruppen.se och av en jury bestående av Per Strömberg, vd ICA Gruppen, Anna-Karin Hatt, vd för Lantbrukarnas Riksförbund, Sara Rosengren, professor i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm, Sara Wimmercranz, medgrundare till riskkapitalbolaget Backing Minds och känd från SVTs Draknästet samt Lovisa Skoog, ICA-handlare på ICA Nära Djurgårdsgatan.

Här är samtliga finalister:

Årets Lokala Hjälte

Emma och Sebastian Gröndal, Boden, Tegelbrukets Hantverksmejeri

När pandemin satte stopp för deras matbaserade eventverksamhet satsade paret Emma och Sebastian Gröndal på lokalproducerad glass. Med mjölk från en bonde i närheten, bär från Mockträsk och ett brinnande intresse för mathantverk började de tillverka den glass som kommit att bli omåttligt populär på orten.

Marina Evertsson, Tvååker, Strömma Farmlodge

För åtta år sedan öppnade Marina Evertsson besöksmålet som från början inte var mer än en fallfärdig gård, men som idag lockar över 40 000 besökare varje sommar. På gårdsplanen ryms allt från restaurang, café och inredningsbutik till Bed & Breakfast och gårdsbutik, och under varma sommarkvällar kan man se några av Sveriges främsta artister uppträda på konsertscenen.

Sara och Anders Wennerström, Slöinge, Solhaga Stenugnsbageri

När Sara och Anders Wennerström köpte ett förfallet hus utanför Falkenberg för 14 år sedan, var det med målet att skapa ett charmigt sommarboende. Men i stället väcktes drömmen om ett bageri i ett av uthusen på gården och tre år senare öppnades dörrarna till Solhaga Stenugnsbageri för första gången. Idag är Solhaga både prisbelönt och väletablerat, och paret har hyllats för sin förmåga att kombinera kulturarv med modernt entreprenörskap.

Keihan Darvishi och Attila Farkas, Västerås, Proffas
Det planerade värdetransportrånet var bara en vecka bort när Keihan Darvishi fick reda på att han äntligen hade fått sitt första jobb. Och det var tack vare det han lyckades ändra livsriktning och bli den framgångsrika entreprenör han är idag. 2015 grundade Keihan städbolaget Proffas med vännen Attila Farkas, i hopp om att kunna fånga upp andra som var långt ifrån arbetsmarknaden och erbjuda dem det där viktiga första jobbet.

Philip Fagerberg, Huskvarna, Ride & Develop

Redan som 13-åring beskrevs Philip Fagerberg som en eldsjäl, då han spenderade nästan all sin vakna tid åt att utveckla och ansvara för Jönköpings kommuns cykelhopp Gränna Bike Park. Där väcktes kärleken till cykling på allvar, och idag driver Philip företaget Ride and Develop som bygger cykelbanor och parker. Målet är att ge alla människor förutsättningar till en aktiv fritid – ung som gammal, nybörjare som elit.

Årets lokala hjälte - Junior

Ida Johansson, Varberg, Turn Consulting

Blott 20 år gammal har Ida Johansson stora ambitioner – att förändra rekryteringsbranschen för unga. Hennes plattform Turn Consulting byter ut det traditionella CV:t mot ett personlighetstest framtaget med hjälp av forskare inom psykologi, och matchar därefter en anonymiserad kandidat mot en passande arbetsgivare. Genom denna process hoppas Ida kunna bidra till en mer rättvis rekrytering som utgår från kompetens och ingenting annat.

Timmie Wallin, Landskrona, Nyhamn Fiske & Marin

Trots hans unga ålder vet alla fiskeintresserade i Landskrona vem 22-åriga Timmie Wallin är. Han har jobbat med Landskronabåtarnas årliga fisketurer sedan 14 års ålder och öppnade sin egen fiskebutik som 19-åring – Nyhamn Fiske & Marin. Med den hoppas han kunna sprida sin expertis inom fiske och locka fler besökare till Landskrona.

Azad Ali, Nybro, AXD Sweden

Redan när Azad Ali kom till Sverige från Kurdistan som 17-åring, drömde han om att bli möbelsnickare. Genom Ung Företagsamhet tog hans entreprenörsresa fart och efter gymnasiet började han tillverka miljövänliga lampor hemma i lägenheten. Idag tillverkar 24-åriga Azads företag många olika produkter och med sex anställda och en lokal på 3000 kvadratmeter ser framtiden minst sagt ljus ut.

Anton Olsson och Emma Sturesson, Karlskrona, Diabetic Box

23-årige Anton Olsson har levt med diabetes sedan barnsben och har i hela sitt liv tagit beslut om när och hur han ska äta för att hålla ett jämnt blodsocker. När han pratade om detta med sin sambo Emma Sturesson såddes fröet till det som skulle komma att bli Diabetic Box – en tjänst med syfte att underlätta vardagen för personer med diabetes.

Frank Dallal Hedström, Luleå, Yalla Yalla Integration

22-årige Frank Dallal Hedström kom som ensamkommande flyktingbarn från Syrien till det lilla samhället Råneå utanför Luleå för sex år sedan och insåg snabbt att språket var nyckeln till en lyckad integration. Han startade därför Yalla Yalla Integration som ett UF-företag och började föreläsa om kulturkrockar, sociala normer, etnicitet och status. Idag driver Frank totalt fyra aktiebolag och arbetar för att hjälpa nyanlända in på den svenska arbetsmarknaden.

För mer information:

Om ICAs Entreprenörspris 2022, samt röstning, se: https://www.icagruppen.se/entreprenorspriset-2022

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, icagruppen.se