Turistvänligt hantverk och verksamhet för sommarlovsbarn vinner ICAs Entreprenörspris 2021

För fjärde året i rad hyllar ICA företagare som påverkar samhället till det bättre, genom att dela ut ICAs Entreprenörspris. Nu står det klart att årets vinnare är hantverksföretaget och besöksmålet Växbo Lin, och Sommarkul – som ser till att fler Oskarströms-barn får möjlighet till ett spännande och aktivt sommarlov.

Vinnare ICAs Entreprenrspris 2021ICAs Entreprenörspris ska uppmärksamma lokala entreprenörer i hela Sverige.  Priset delas ut till företagare som liksom ICA-handlarna påverkar sitt närområde till det bättre. I år har 350 nomineringar från hela Sverige kommit in, och bland dessa har två vinnare valts ut av svenska folket och en jury.– Det är nu fjärde året i rad som vi delar ut det här priset, och varje år slås jag av hur många engagerade företagare det finns runt om i Sverige och hur mycket de åstadkommer genom sitt jobb och sina idéer. Inte minst är årets vinnare goda exempel på detta, säger Per Strömberg, vd för ICA Gruppen och juryns ordförande.

År 2021 delas ICAs Entreprenörspris ut i två kategorier: Årets lokala hjälte har funnits med sedan starten. Ny för i år är kategorin Årets lokala hjälte junior. Båda premierar företagare som bidrar till positiv utveckling i sitt närområde, men den sistnämnda hyllar särskilt entreprenörer under 22 år.

Årets lokala hjälte är Bollnäs-företaget Växbo Lin och ägarna Hanna och Jacob Bruce, som driver ett av Sveriges få kvarvarande linneväverier. Fabriken, som grundades 1989 av Rolf Åkerlund, rymmer allt från design och vävnad till sömnad och försäljning och produkterna kombinerar traditionellt hantverk med modern design. Paret Bruce har drivit fabriken i 15 år, och har under den tiden hunnit både växa och utveckla verksamheten. De har fördubblat personalstyrkan, fyrdubblat omsättningen och dessutom gjort fabriken till ett populärt turistmål. De arbetar tillsammans med andra lokala aktörer för att stärka Växbo och Hälsinglands besöksnäring och för att bidra till en levande landsbygd.

– Att vinna det här priset är jättejätteroligt! Det är en sådan egotripp för hela vårt gäng här, för vi är stolta över det vi gör och då är det så otroligt roligt att få en klapp på axeln från någon annan som också tycker det man gör är bra. Sedan är det ju varumärkesbyggande också, och som liten aktör är man otroligt tacksam över alla som vill hjälpa till att berätta att vi finns, säger Hanna Bruce, på Växbo Lin.

Årets lokala hjälte junior är Sommarkul, genom grundarna Isabella Mezei och Arbana Kadriu. För åtta år sedan var de bara tio och elva år gamla, men bestämde sig ändå för att starta ett initiativ med syfte att ge fler skolbarn i Oskarström, Halland, möjligheten till ett kul sommarlov. Sedan dess har Sommarkul blivit en självklar tradition i staden, och nu drömmer Arbana och Isabella om att göra det till ett nationellt initiativ. Delvis för att fler barn ska få var med men också för att kunna ge fler unga ett första sommarjobb. Vinsten i ICAs Entreprenörspris kan bli ett bra första steg på vägen mot målet.

– Det betyder väldigt mycket för oss, både som entreprenörer och som privatpersoner, att vi vunnit ICAs Entreprenörspris. Vi är chockade båda två, säger Arbana Kadriu. Isabella Mezei fortsätter: För vår verksamhet innebär det att vi kan utvecklas ännu mer, och trots att det varit svårt under pandemin så gör det här att vi kan fortsätta hålla igång Sommarkul.

Vinstsumman är 100 000 kr till vardera företag. Vinnarna har utsetts genom en öppen omröstning och av en jury bestående av Anna-Karin Hatt, vd för Lantbrukarnas Riksförbund, Sara Rosengren, professor vid Handelshögskolan i Stockholm, Robert Schmitt, grundare av agtech-bolaget Vultus och förra årets vinnare av ICAs Entreprenörspris, Alma Draganovic, ICA-handlare ICA Supermarket i Hjällbo, Haisam Mohammed, entreprenör med egna byrån Brons, samt Per Strömberg, vd ICA Gruppen.

Vinnarmotiveringar:
Årets lokala hjälte junior 2021 är Sommarkul i Oskarström. Sommarkul vill att alla barn ska ha tillgång till roliga aktiviteter under sommarlovet och få möjligheten att träffa nya kompisar. Därför är verksamheten, som äger rum under en sommarvecka varje år, gratis för de barn som vill vara med. På så sätt bidrar Sommarkul till ett mer levande och barnvänligt Oskarström i Halland. Nu är siktet inställt på att ta konceptet till fler svenska städer.

Årets lokala hjälte 2021, Växbo Lin, har rötterna i den svenska hantverkstraditionen. De bevarar hantverkskunskap samtidigt som de skapar lokala arbetstillfällen där de verkar i Bollnäs, Hälsingland. Växbo Lin anordnar även rundvandringar i linnefabriken och driver både en butik och ett minihotell – allt för att locka besökare till orten och ge fler chansen att få uppleva en genuin svensk textilindustri.

Läs mer på : icagruppen.se/entreprenorspriset-2021/#!/

För mer information: