ICA satsar på svensk design till jul

Report this content

ICA Special genomför en stor strategisk satsning för att renodla och förbättra sortimentet. En viktig del i det arbetet innebär ökat fokus på design. ICA Special har därför inlett ett samarbete med två svenska formgivare, Veronica Seipel och Gunilla Gunnarsson. De nya produkterna kommer i första hand att ingå i ICA Maxis julsortiment.

– Det är roligt att använda svenska formgivare. Genom både interna och externa formgivare kan vi erbjuda unika mönster och produkter. Tanken är att vi verkligen ska kunna konkurrera med design, inte bara pris, säger Anna Sandvik, designchef för ICA Special.

Inför julen har Gunilla Gunnarsson formgivit mönstret Svärdsjö med en klassisk känsla i rött och vitt. Mönstret finns på bland annat brickor, glöggset, adventsstjärnor och servetter liksom på presentaskar och omslagspapper. Veronica Seipel har designat en härligt julig tomte som återfinns som prydnadstomte i porslin, på bordstabletter, julstrumpa, julsäck, julgransmatta och på adressetiketter, presentpåsar och servetter.

– När jag ritade ICAs tomte, funderade jag på ett julmönster som skulle tilltala många. Det skulle kännas traditionellt, men ändå modernt och inbjudande. Det resulterade i en liten gammalsvensk ladugårdstomte, som har följt med sin tid genom att kasta den nötta vadmalsmössan och bytt ut den mot nya luvor i pigga mönster, säger Veronica Seipel. ICA Special satsar nu på ett julsortiment som ska passa de flesta men ändå kännas modernt och rätt i tiden.

– Vårt mål är att göra vardagen lite enklare, att samla det viktigaste inför julen under ett tak. Det hoppas vi att kunderna ska känna genom vår satsning på ökad kvalitet och svensk design, fortsätter Anna Sandvik.

Kort fakta om formgivarna:

Gunilla Gunnarsson är frilansande designer med tidigare uppdrag för bland annat Hemtex, IKEA, Boråstapeter, Cult Design, Almedahls med flera samt med uppdragsgivare vad gäller väv och tryck i England, Finland, Spanien och Tyskland. Veronica Seipel har arbetat med en mängd olika företag som Hemtex, Almedahls, Sagaform och IKEA. Hon arbetar mycket med textil och ritar mönster, men designar även inredningsdetaljer som krukor, leksaker och köksprodukter.

För mer information, vänligen kontakta:

Anna Sandvik, designchef ICA Special, e-post: anna.sandvik@ica.se, mobil: 073- 032 91 29

För bilder, vänligen kontakta:

Anna Lahte, produkt-/PR-ansvarig ICA Special, e-post: anna.lahte@ica.se, mobil: 076-768 21 73

ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 200 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och Baltikum. I gruppen ingår ICA Sverige, ICA Norge, Rimi Baltic och ICA Fastigheter. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se

Taggar: