50 000 bin till ICAs huvudkontor

I dag, torsdag den 19 maj flyttar  tusentals tambin eller så kallade honungsbin till ICAs huvudkontor i Solna.

ICA hyr en bikupa för att sprida kunskap, öka medvetenheten internt om bin och betydelsen av deras pollineringsarbete. ICA gör detta för att göra en liten men viktig lokal skillnad i landskapet för både människa och miljö.

- Denna första bikupa är ett test som vi hoppas ska inspirera till fler bikupor runt om i Sverige. Inte minst hoppas vi inspirera de lokala ICA-handlarna. Vi vet redan nu att det finns butiker som är intresserade. Var tredje tugga vi äter är pollinerad av ett bi. Bin är en förutsättning för att vi ska få tillgång till frukt, bär och grönsaker samt annan mat på våra tallrikar och i ICA-butikerna, säger Maria Smith, chef miljö och socialt ansvar.

ICA har tecknat ett ramavtal med företaget Biman vilket gör det möjligt även för ICA-butiker att hyra bikupor inom ramen för samma avtal.

Bakgrund och fakta
En stor del av den mat vi äter är beroende av att bin pollinerar växter. I Sverige är tambin den viktigaste pollinatören på odlade fält av raps och rybs. Skulle bina försvinna helt skulle tillgången till frukt och grönsaker starkt begränsas. Från cirka 2007 och framåt har binäringen observerat en omfattande bidöd. Honungsbin lever i bikupor cirka 50 000 bin tillsammans. Ett fullständigt bisamhälle utgörs av drottningen (en fullmogen hona), några hundra drönare, samt tusentals arbetsbin som alla är sterila honor. I Sverige har vi nästan 300 arter vilda pollinatörer varav cirka 100 är rödlistade.

ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De 1301 ICA-butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av  ICA Gruppen. För mer information om ICA, se ica.se