Angående löpande kvalitetsgranskning inom ICA

Angående löpande kvalitetsgranskning inom ICA

Solna 7 december, 2007

I dagsläget bedrivs ICAs centrala kvalitetsarbete av en avdelning bestående av 50 personer. Det händer att ICA får uppgifter om att det finns brister hos enskilda butiker och då hjälper ICA den enskilde handlaren att åtgärda detta.

Efter de brister som uppdagats i fyra butiker i Stockholmsområdet har det kommit frågor om ICAs organisation för kvalitetsarbete i butik. Det är den enskilde handlaren som har ansvar för kvalitetsarbetet i butiken, men ICA centralt levererar olika typer av stöd till handlarna – utbildningar, upplägg kring egenkontroll, hygiensäkring etc.

Ett inslag i det löpande kvalitetssäkringsarbetet i butik var under en period interna kvalitetsledare som jobbade som stöd för butikerna. ICA hade åtta personer på 1 400 butiker, vilket inte bedömdes som tillräckligt. För att kunna ge hög service till samtliga butiker upphandlades 2005 två externa leverantörer, Anticimex och Allkontroll, för denna typ av tjänster. Under 2007 har vi kompletterat med ytterligare en leverantör, Inspektera.

Genom dessa ramavtal hjälper ICA butikerna att sköta sitt kvalitetsarbete.

Nu har ICA beslutat att Anticimex ska genomföra en kvalitetsrevision av samtliga ICA- butiker i Sverige.

För ytterligare information: ICAs presstelefon, tel 070-253 66 60

----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 250 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och Baltikum. I gruppen ingår försäljningsbolagen ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se