Certifierad palmolja i alla ICAs matfetter till bakning

ICA övergår nu till att enbart ha hållbart odlad palmolja i ICAs egna matfetter till bakning. Skiftet innebär att hälften av all den palmolja som finns i ICAs egna livsmedelsprodukter kommer från certifierade producenter.

ICA har som mål att all palmolja i produkter under ICAs egna varumärken ska vara ansvarsfullt producerad senast december 2015*. Nu tar ICA ett betydelsefullt steg mot det målet genom att övergå till att enbart ha certifierad segregerad palmolja i alla matfetter till bakning. Övergången kommer att ske successivt under sommar och höst 2014 och gäller produkterna ICA Mat & bakmargarin och ICA Basic Mat- och bakmargarin.

– Tillsammans med bland annat WWF har ICA länge arbetat för att främja produktionen av ansvarsfullt producerad och certifierad palmolja. Samtidigt är vi medvetna om att odling av oljepalm bidrar till ekonomisk utveckling och är ett viktigt livsmedel för miljarder människor i länder i Syd. Genom att ställa krav och stödja övergången till en ansvarsfull produktion vill vi bidra till en mer hållbar utveckling. För att kunderna ska kunna göra ett aktivt val har ICA sedan mer än 10 år tillbaka deklarerat palmolja på förpackningarna av våra egna varor, säger Maria Smith, miljöchef ICA Sverige AB.

Palmoljan har unika egenskaper vilket gör den till en värdefull ingrediens i många varor, inte minst bakprodukter. Oljepalmen är dessutom mycket produktiv och ger 6-10 gånger mer vegetabilisk olja per hektar än andra oljeväxter. Men palmolja som inte är ansvarsfullt producerad medför problem för miljö, människor och djur. Bland annat i form av hot mot djurliv och ovärderliga ekosystem när regnskog skövlas för att ge plats åt palmoljeplantager.

– Att ICA nu går över till att endast använda certifierad palmolja i sina matfetter för bakning är ett viktigt steg, eftersom det ökar transparensen och skickar en viktig signal till andra aktörer på marknaden. Det bidrar förhoppningsvis också till att minska efterfrågan på icke certifierad palmolja säger Lena Tham, expert på palmoljefrågor på WWF.

ICA stödjer även hållbar produktion av palmolja genom att köpa Green Palm certifikat för den palmolja som används i de egna varorna.

* Certifierad enligt RSPO (Round Table on Sustainable Palm Oil) som verkar för en mer hållbar produktion av palmolja som tar hänsyn till både natur och människor.

ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52

Om ICA
ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De cirka 1330 ICA-butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av ICA Gruppen. För mer information om ICA, se www.ica.se

Taggar: