Ekologiskt kött från sörmländska mjölkgårdar ger mersmak

ICA lanserar tillsammans med åtta mjölkproducenter ett lokalproducerat och ekologiskt kvalitetskött från sörmländska gårdar. Köttet kommer att säljas på utvalda ICA-butiker.

Gårdarna, som kallas Sörmlandsgruppen, levererar kött med stort fokus på jämn och hög kvalitet från både mjölkkor, stutar, kvigor och ungkor. Som en del i samarbetet förser KLS Ugglarps gårdarna med utbildning och kompetens inom djuruppfödning för att få så fint kött som möjligt. Tidigare har köttet från mjölkkor setts som en restprodukt från mjölkproduktionen men med rätt hantering är detta ett fint kött med mycket god kvalitet som resulterar i ett mervärde för bonden.

- Som en reaktion på rådande situation för Sveriges mjölkbönder tog jag initiativ till detta samarbete. Visionen var att ta fram ett lokalt och ekologiskt kvalitetskött vilket blev möjligt genom detta samarbete mellan Sörmlandsgruppen, Ekologiskt lantbruk, KLS Ugglarp och ICA, berättar Eva von Heideken, ekologisk mjölkproducent.

- Det finns en stor efterfrågan på KRAV-märkt och ekologiskt, samtidigt som allt fler kunder vill veta var deras mat kommer ifrån. I det här konceptet kombineras samtliga intressen. ICA vill bidra till att hela Sverige ska leva och detta samarbete ger dessa mjölkbönder bättre lönsamhet och bättre chans att överleva samtidigt som vi får möjlighet att erbjuda våra kunder ett riktigt bra kött, säger Joakim Sköld Östling, kategoriområdeschef för kött, fisk och fågel på ICA.

ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52

ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De 1304 ICA-butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av  ICA Gruppen. För mer information om ICA, se ica.se

Taggar: